De kinderen worden door professionele glamourfotografen op hun allermooist geportretteerd. Deze foto’s worden geëxposeerd op plaatsen waar veel potentiële ouders komen, zoals in de hal van een ziekenhuis of in een ander publiek gebouw. Het is een marketing truc om een 'product' goed te verkopen, en… het werkt.
“Deze portretten ráken mensen. Door de emotie begint een kettingreactie waardoor ze uiteindelijk onvoorwaardelijk van een kind gaan houden”, zegt Diane Granito, initiatiefneemster van het project. “Bij de eerste kennismaking tussen ouders en kinderen die de Hearts Gallery organiseert, is de hoop naar een levenslange verbintenis bijna tastbaar.”
Filmmaker Hans Heijnen is aanwezig geweest bij diverse activiteiten van deze organisatie en ontmoet Derrick, Erika, Jannae en Eli die via de Hearts Gallery geadopteerd zijn. Ze vertellen over hun hartverscheurende verleden en de problemen rond hun adoptie. Heijnen filmt de kinderen in hun nieuwe gezin, waar zij met vallen en opstaan weer een perspectief op een positieve toekomst hebben gekregen.
Regisseur: Hans Heijnen