Edward Weston (1888-1945) was al een gevierd fotograaf toen hij in de vroege jaren dertig verliefd werd op de jonge Charis Wilson, een lange slanke schoonheid met sproetjes. Liefde voor het vrouwelijk lichaam vormde een dominant thema in het werk van Weston. Een groot deel van zijn roem had hij te danken aan zijn minimalistische en toch sensuele naaktfoto's in zwart-wit. Ook privé speelden vrouwen een grote rol in het leven van de fotograaf, minnaressen kwamen en gingen.
Maar met de komst van zijn nieuwe geliefde brak voor Weston een nieuwe fase aan. De twee ontmoetten elkaar voor het eerst in het voorjaar van 1934, toen Charis voor de fotograaf poseerde. Diezelfde zomer nog trok ze bij hem in en dat was het begin van een liefdesrelatie die elf jaar zou duren. In deze periode maakte het stel lange reizen door de Verenigde Staten waarbij Weston zijn muze talloze malen fotografeerde. Haar lichaam bleek voor hem een eindeloze bron van inspiratie.
De documentaire Fotograaf Edward Weston - de schoonheid van het naakt vertelt het verhaal van een artistieke samenwerking én van een bijzondere liefdesrelatie. De inmiddels de negentig gepasseerde Charis Wilson heeft haar volledige medewerking verleend aan de film, en wordt uitgebreid geïnterviewd. Te zien zijn talloze zeldzame en niet eerder vertoonde foto's uit de privé-collecties van Wilson en van de familie Weston evenals werk van de beroemde f-64 groep, waarin - artistiek aan Weston verwante – fotografen als Ansel Adams en Dorothea Lange zaten.
Regisseur: Ian McCluskey