The Happiness Process
Het benaderen van mensen tijdens de reis ging heel spontaan, de ene keer plukten ze iedereen van straat om iets korts te laten vertellen over geluk en de andere keer zochten ze specifiek naar interessante personen met een leuk verhaal. De mensen die ze aanspraken reageerden altijd positief: “Iedereen zei, dit is niet iets waar je dagelijks over nadenkt, over geluk. Nu werden ze geconfronteerd door ons en gingen ze nadenken” vertelt Ashok. De makers gingen het documentaireproces onbevangen in: “We hadden niks voorbereid” zegt Valerie, maar “We hadden wel een design voor de documentaire” vult Ashok aan. Dit design bevatte onder andere welke onderwerpen Auke telkens behandelde tijdens een interview: happiness, unhappiness en advice. Deze stadia hebben ze uiteindelijk ook aangehouden als structuur in de film.
The Happiness Goal
Op de vraag wat het viertal anders had willen doen komt duidelijk naar voren dat de planning en de voorbereiding strakker hadden gekund. Ook een paar kleine technische aspecten zouden anders kunnen in de toekomst, maar: “Het belangrijkste dat wij wilden was het verhaal overbrengen en ik denk dat dat echt wel is gelukt” zegt Jildou. “Het doel was om mensen bewust te maken van hun eigen geluk” vult Valerie aan. The Happiness Collection gaat niet over het definiëren van geluk: “Geluk is een menselijk iets en dan moet je het niet te wetenschappelijk maken met definities” vindt Ashok. Het beeld dat de groep wilde overbrengen moest puur zijn, menselijk, en een gevoel weten op te roepen bij de kijker. Ondanks alle fouten die ze hebben gemaakt, het bloed, zweet en tranen dat het project ze kostte heeft de groep ook “ontzettend veel geluk gehad met veel dingen” volgens Ashok, en was het een “positieve ervaring voor ons allemaal”.