Nadia en Hassnae wilden met name een goed verhaal vertellen wat gebaseerd is op empathie en naastenliefde. Met als vertrekpunt Nadia’s klas van ’94: het moment waarop zij de school verlieten en de wijde wereld instapten. ‘Zonder dat het expliciet de bedoeling was toont de film aan dat bijzonder onderwijs heel geborgen kan zijn en een veilig gevoel geeft aan leerlingen’, vertelt Nadia.
Het intieme portret is mede dankzij cameraman Jefrim Rothuizen en editor Noël van Rens ontstaan, vertelt Hassnae. 'Ik wilde graag een liefdevol portret maken, het was heel fijn hoe zij begrepen wat ik wilde en mee dachten in beeld en montage.’ Het positieve verhaal is niet waar ze naar op zoek waren, maar het is voortgekomen uit de gesprekken, vult Nadia aan. Volgens Hassnae begint het met gewoon geïnteresseerd zijn in de persoon: ‘Niet op zoek gaan naar iets wat verschilt, maar gewoon luisteren naar wat diegene te vertellen heeft zonder het in te kleuren met je eigen mening.’
Waar het begon als een zoektocht, is het ook een eerbetoon geworden aan dominee Boiten en zijn vrouw, aan een tijd in Amsterdam die niet meer bestaat en aan alle leerkrachten, leerlingen en ouders. Of de school in de huidige tijd nog bestaansrecht zou hebben? Nadia denkt van niet: ‘Nederland, de samenleving, de Marokkaanse gemeenschap: alles is veranderd. De school heeft 25 jaar bestaan, die school is geworteld in een hele mooie traditie.’