De film laat zo het verband zien tussen het verleden en de invloed daarvan op het heden: hoe beleef je een oorlog als kind en hoe ga je later hiermee om? De bron voor haar levensvisie ligt in de Tweede Wereldoorlog toen Ruth Meyer als klein meisje met haar Joodse familie was ondergedoken. Om te ontsnappen aan de realiteit gebruikte zij haar verbeelding. “Verbeelding als vlucht naar binnen”, zegt ze nu. Pas op latere leeftijd kwam ze tot dit inzicht. Haar gehele carrière als danser, choreograaf en filmmaker bleek gebouwd op die overlevingsstrategie.
2Doc:
Parallel
Choreografe Ruth Meyer keert terug naar de bron van haar verbeeldingskracht; haar onderduiktijd in de Tweede Wereldoorlog. Samen met heel verschillende kunstenaars en choreografen creëert ze een dansmozaïek als ode aan de fantasie.
Ruth, inmiddels 85 jaar, wil met deze film laten zien wat verbeelding betekent. Ze heeft een aantal kunstenaars en choreografen, aan wie zij zich verwant voelt, gevraagd een bijdrage te leveren over de kracht van verbeelding. Wat betekent die verbeelding voor hen en hoe creëren zij zo een bijna magische wereld.
Regie: Ellen Blom
Helmut Boeijen over 'Parallel'
Alleen in zijn gedachten is de mens waarlijk vrij. Als de nood maar hoog genoeg is, blijken we zelfs in staat om een parallelle wereld te bedenken, zoals Ruth Meyer als kind deed tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het Joodse meisje ging in haar eigen fantasie wonen, om de gruwelijke werkelijkheid van de Jodenvervolging buiten te sluiten.
Vanuit diezelfde bron, pure verbeelding, bouwde ze later een carrière op als succesvol choreografe. Zonder dat ze zich realiseerde dat de basis daarvoor eigenlijk werd gelegd tijdens die traumatische jeugdjaren. Haar verbeelding had als een soort ‘veilige vlucht naar binnen’ gefunctioneerd.
In de associatieve documentaire Parallel (55 min.) van Ellen Blom creëert Meyer, met kunstenaars, componisten en choreografen waarmee ze zich verwant voelt, een zinnenprikkelende dansmozaïek, waarin dans, drama, beeldende kunst en documentaire samenkomen. Ieder van hen laat bovendien zijn gedachten gaan over wat verbeelding voor hen en hun werk betekent.
Verbeelding kan het bestaan in hun optiek rijker, interessant of gewoon draaglijk maken en biedt zelfs uitkomst als het leven helemaal aan het eind, zoals bij de hoogbejaarde Ruth Meyer, nog een ongemakkelijke uitdaging in petto blijkt te hebben.
Lees de rest van de 2Doc Weekly van 8 december hier. Wil je elke zondag documentairetips ontvangen? Abonneer je hier op onze nieuwsbrief.