Hoe kan een tafeltennislegende, een rolmodel voor iedereen, afzakken naar een drugsbestaan? Ondanks het opgelopen trauma in zijn kinderjaren, weet Robert Hosé meerdere keren tafeltenniskampioen van Curaçao te worden en mag hij over de hele wereld spelen. In De droevige kampioen, een docudrama-serie, heeft acteur Anton de Bies de rol van Hosé. In drie afleveringen laat regisseur Sander Burger (1975) een sportheld zien die alles lijkt te hebben, vrienden, familie en invloed. Toch vindt Robert dat drugs de enige uitweg zijn.
De droevige kampioen is gebaseerd op het boek, met dezelfde titel, van Jan Brokken (1949). Het hoofdpersonage in het boek, Riki Marchena, is gebaseerd op Robert. Hosé en Brokken hebben elkaar ontmoet op Curaçao toen Robert aanbood om Jans auto te wassen in ruil voor geld om drugs te kopen. Ze raakten aan de praat en aan de hand van Roberts anekdotes, interviewde Jan de familie en vrienden om zo de basis voor het boek te leggen.
Waarom spreekt Hosés verhaal jou zo aan?
‘Het is een heel mooi, tragisch verhaal over de val van een held. Iemand die zo’n dramatische, volhardende keuze maakt, dwingt je om na te denken over je eigen leven. Op die manier houdt Robert alle mensen een spiegel voor. De serie bevat voor veel Nederlanders en ook Antillianen nieuwe informatie. Dit is een ander beeld van Curaçao dan zij gewend zijn. Het is een universeel verhaal over een man met een dubbelleven. Maar wel in de vorm van docudrama, omdat ik de mythe wilde laten zien en hoe iedereen op een andere manier naar één persoon kan kijken. Het klinkt gek, maar ik heb er geen grotere bedoeling mee dan wat ik heb laten zien. Het is nu een mooi tijdsdocument geworden van een leven én een eiland.’
‘De manier waarop Jan in contact is gekomen met Robert, vind ik heel fascinerend. Die fascinatie kreeg ik ook op het moment dat Anton inzag dat de zwerver die hij altijd ziet lopen op het eiland, die lange man met dat been, een grootheid was. Niemand verwacht dat die man zo’n geschiedenis heeft en dat vind ik als filmmaker een spannend uitgangspunt. Ik kan dan spelen met verwachtingspatronen. De serie begint ook bewust met het tonen van Robert op dít moment met daaronder de voice-over van Brokken die vertelt over Roberts hoogtijdagen. Dat is al meteen zo’n spanningsveld: gaat dit over déze man? Van daaruit wilde ik de mythes rondom deze persoon ontrafelen.’