2Doc

Allen tegen allen

EO

Wat is een fascist? Kan ieder mens een fascist worden? Schuilt er een rotzakje in ons allemaal? Filmmaker Luuk Bouwman laat zien dat het vooroorlogse fascisme in Nederland veel meer versnipperd was dan we misschien denken.

Het Nederlandse Fascisme is een onbekende geschiedenis van voortdurende ruzies, intrige, scheuringen en fusies; talloze kleine führers met grote ego’s en weinig zelfinzicht probeerden zichzelf ten koste van iedereen en elkaar tot Rijksleider van Nederland op te werpen. 

De film volgt een spoor van ‘dader-erfgoed’ en vliegt daarvoor met de camera over Nederland. We zien curieuze plekken zoals een kerk in Limburg vol marmer van Mussolini en een camping met Poolse Seizoenarbeiders in Lunteren, waar voorheen partijbijeenkomsten van de NSB plaatsvonden.

En we treffen mensen die zich op verschillende manieren met deze geschiedenis bezighouden, van historici die fascistische curiosa verzamelen tot filosofen die hun hoofd breken over dit onderwerp.

Regie: Luuk Bouwman

Podcast '2Doc belt met Boeijen'

'Ik wilde juist een stapje terug doen en kijken naar de betekenis van het woord fascisme'

In gesprek met regisseur Luuk Bouwman

Tekst: Abel Vos

Voor zijn film Allen tegen allen dook regisseur Luuk Bouwman (1977) drie jaar lang in de duistere geschiedenis van het Nederlands fascisme. Hoe was dat voor hem? En wat heeft hij van het proces geleerd? 2Doc.nl sprak met de regisseur.

Hoe begon je aan deze film?
‘Ik maakte eerder een documentaire over de criminele geschiedenis van de stad Oss, waar ik ben opgegroeid. Die geschiedenis speelde zich af in de jaren 30. Toen ik voor die film in kranten bladerde, zag ik ook blaadjes van het Zwart Front, een radicale, fascistische, antisemitische beweging uit Brabant. Ik kende eigenlijk alleen de NSB en was verrast dat er ook andere fascistische bewegingen waren. Ik ben nieuwsgierig aangelegd, dus toen ik erachter kwam dat er tientallen fascistische partijen en verenigingen in Nederland waren geweest, wilde ik dat verder uitzoeken.

Een heftig onderwerp om drie jaar lang helemaal in te zitten, werd je er niet zwaarmoedig van?
Lachend: ‘Ik vond het juist super interessant. Ik kreeg een doos geluidsinterviews uit de jaren 60, waarin een archivaris in Brabant een heleboel betrokken fascisten opnieuw interviewde. Dat brengt het ineens heel dichtbij: je hoort mensen die je ook op een hedendaagse verjaardag zou kunnen horen en kreeg een inkijk in wat voor karakters die mensen hadden. Dat is ook het voordeel van een documentaire ten opzichte van een boek. Het archiefmateriaal uit de jaren 60 was ook heel anders dat uit de jaren 30, dat waren toch voornamelijk afstandelijke polygoonbeelden. Ons onderzoek richtte zich op het voorland, de opkomst van het fascisme in Nederland. Natuurlijk is de context en de vreemdelingenhaat van het fascisme heel confronterend dus daar werd ik af en toe enorm door geraakt, daar kon ik ook heel boos over worden.'

Hoe zorgde je ervoor dat je niet in het project verdwaalde?
‘In de researchfase ging ik alle kanten op. Ik las ik weet niet hoeveel boeken en kwam samen met researcher Rik Binnendijk in veel archieven. Pas tijdens het montageproces moest het verhaal samenkomen. Editor Barbara Hin hielp mij enorm met het aanbrengen van structuur. Ik heb vier documentaires met haar gemaakt en ze was heel belangrijk in het gezamelijke selectieproces. Helaas is ze afgelopen jaar overleden. Tijdens de research vonden we een getekende kaart, een soort stamboom van het Nederlands fascisme, die in het bezit is van een verzamelaar. Dat werd uiteindelijk ook de leidraad van de film. Het was één op één ons verhaal, een prachtige vondst.’

Waarom wilde je deze film maken?
‘Ik zie vaak het woord fascisme voorbijkomen. In plaats van het woord te pas en onpas te gebruiken, wilde ik met deze film juist een stapje terug doen en kijken naar de betekenis van het woord. Hoewel er inmiddels iets meer consensus is over de definitie, was de betekenis lang voor veel mensen onduidelijk. Ook voor mensen die zich aansloten bij fascistische bewegingen. Kijk bijvoorbeeld naar de NSB, die lange tijd een Nederlands Nationalistisch standpunt verkondigde. Gedurende de jaren 30 schoven ze echter steeds meer op naar Nazi-Duitsland, waarbij het meer een Germaans verhaal werd. In de oorlog was Nederland voor hen eigenlijk een extra provincie van Duitsland.’

Tekst gaat verder onder afbeelding

'Je hoort mensen die je ook op een hedendaagse verjaardag zou kunnen horen'

Wat vond je lastig bij het maakproces?
‘Het was moeilijk om een toon te vinden voor deze film, omdat het om een beladen onderwerp gaat. Ik wilde een serieuze film maken, maar ook het vreemde en absurde van de personen die betrokken waren een plek geven. Het fascisme in Nederland werd in eerste instantie niet gezien als een gevaarlijk fenomeen. ‘Het waren toch rare lui’, werd er gedacht. Pas toen de NSB in 1935 een behoorlijke aanhang kreeg, werd het voor veel mensen echt eng. De mensen waar iedereen om moest lachen kregen ineens macht en invloed. In de oorlog speelde je met je leven als je om Mussert moest lachen.’

In de film zitten scenes die soms abrupt worden onderbroken. Op een moment gaat de bel bijvoorbeeld, jij filmt gewoon door. Waarom koos je daarvoor?
‘Ik wilde het heden even de film in laten komen. Dat je af en toe even buiten constructie van de film valt: oh ja, we zitten ook gewoon bij iemand thuis waar de buurman voor de deur staat. Even uit die geschiedenis stappen als moment om het een menselijk gezicht te geven, te laten zien dat het verhaal van de geschiedenis wordt verteld. Dé geschiedenis is denk ik niet zomaar te vinden in archieven, die moet worden gearticuleerd. Ik vond het interessant dat verschillende mensen tot een heel andere en soms tegenstrijdige analyse van de geschiedenis komen.’

Hoe actueel is fascisme voor jou?
‘Dat is natuurlijk een hele grote vraag en ook een aanleiding om deze film te maken. Af en toe bekruipt me het gevoel op een glijdende schaal te zitten. Soms gebeuren er in de politiek dingen waarbij ik denk aan het fascisme. Ik maak me ook zorgen om de politiek. Ik denk dat er allerlei parallellen zijn. Aan de andere kant ben ik voorzichtig en wil ik niet teveel in doemscenario’s denken; er zijn ook grote verschillen met toen.'

Waarom moeten mensen jouw film zien?
‘Ik denk dat het voor de meeste mensen een onbekend verhaal is. Plekken als de muur van Mussert staan in onze achtertuin. Ik hoop dat mensen door deze film zien dat er ook in Nederland een 'autochtoon' fascisme was. We hadden hier een hele eigen vorm van fascisme die al in 1920 broeit bij conservatieve professoren, kunstenaars en priesters. Als je alles projecteert op Duitsland als het grote kwaad, dan lijkt het alsof dat niet bij Nederland hoorde. Alsof dat iets was wat van buiten naar binnendrong. Fascisme zit ook in de Nederlandse geschiedenis geworteld. In de stamboom zie je vanaf de jaren 20 al Nederlandse stemmen die antidemocratisch waren.’

'Als je alles projecteert op Duitsland als het grote kwaad, dan lijkt het alsof dat niet bij Nederland hoorde'

Meer docu's over de Tweede Wereldoorlog