Janneke van der Ende 23 september 2022
‘Op dat moment besefte ik: deze film móet ik afmaken’
Regisseur Karen Ebert over haar ontdekking tijdens het filmen
Vanaf het moment dat Maker van Morgen Karen Ebert voor het eerst een voet in het huis van Gerard zet, is ze gelijk gefascineerd door hem. Gerard Suurmeijer (81) vertaalt al bijna zijn hele leven romans. Dat doet hij in zijn huis dat tot de nok toe gevuld is met boeken. Karen besloot een documentaire over hem te maken en uiteindelijk brengt het haar meer dan ze had verwacht. Ze herkende in Gerard veel van zichzelf. ‘Toen ik de interviews ging terugluisteren, merkte ik dat dat ik de vragen eigenlijk aan mezelf aan het stellen was.’
Gerards conflict
Karen leerde Gerard kennen tijdens een filmopdracht. Gerard vertelde haar over zijn boeken. De filmmaakster vroeg of ze een keer bij hem thuis mocht komen. Daar werd ze overweldigd door het aantal boeken. ‘Hij liet mij ook het extra woonhuis naast zijn huis zien dat hij speciaal voor zijn boeken bezat. Toen wist ik: zijn verhaal is groter dan een man die ze ‘gewoon’ verzamelt.’ De filmmaakster herkende een conflict in Gerard: Hij is trots op zijn vertaalde boeken, maar is tegelijkertijd op zoek naar meer; naar zijn eigen stem. Tijdens het filmen komt Karen erachter dat zij die zoektocht met Gerard deelt. ‘Ik was op zoek naar een antwoord op de vraag hoe creativiteit werkt. Ik hoopte dat antwoord bij Gerard te vinden.’
Om de zoektocht van zichzelf in de film te verwerken heeft de Maker van Morgen gebruik gemaakt van een antwoordapparaat. Ze stelt Gerard in een blikkerige stem vragen over creativiteit. ‘Het idee om het antwoordapparaat in de film te verwerken, begon als een praktische oplossing. Ik kon Gerard namelijk nooit via de telefoon bereiken. Ik voelde dat er iets zat in dat onbereikbare van het antwoordapparaat. Uiteindelijk vond ik het ‘in wachtstand staan’ ook een mooi symbool. Omdat het iets is waar Gerard en ik allebei mee worstelen en waarin veel mensen zich zullen herkennen. Want waarom doe je niet wat je écht wil, waar wacht je op?’
Tekst gaat verder na afbeelding