De film onderzoekt hoe ze haar stem gebruikt op het toppunt van haar roem, tot ze in de ban werd gedaan omdat ze met haar persoonlijkheid menig heilig huisje omverschopte. Met de focus op O'Connors woorden én daden tussen 1987 en 1993 presenteert regisseur Kathryn Ferguson een moderne, feministische blik op deze onbevreesde pionier.
De filmische archiefdocumentaire bevat baanbrekende muziekvideo’s en concert-uitvoeringen, naast nooit eerder vertoonde beelden uit de periode 1987 – 1993. Dit archief wordt ondersteund door een nieuw interview met O’Connor zelf, waarin ze vanuit een hedendaags perspectief op de gebeurtenissen reflecteert.
Verhalen uit de eerste hand vullen het geheel aan met inzichten van hedendaagse artiesten, musici en maatschappijkritische individuen. Zij brengen bredere thema’s ter sprake, zoals de geschiedenis van Ierland, de politiek en het wereldwijde activisme. Dit doen zij door de hele tijd naar O’Connors kunstzinnigheid, impact en erfenis terug te kijken.
De in Belfast geboren Ferguson is een innovatieve en grensverleggende regisseur die zich heeft gericht op kort werk rond identiteit, gender en politiek en gemeenschapszin.
Met Nothing Compares maakt ze haar debuut op het gebied van documentairefilms. Nothing Compares werd officieel geselecteerd voor de World Cinema Documentary Competition op het Sundance Film Festival eerder dit jaar, waarna ze meerdere prijzen in de wacht sleepte, waaronder beste Ierse documentaire op het Galway Film Fleadh, publieksprijs voor beste documentaire op het Aegean Film Festival en de publieksprijs bij Docs Ireland.
De documentaire is eveneens genomineerd voor beste muziekdocumentaire van de International Documentary Association en heeft drie British Independent Film-prijzen gewonnen.
Regie: Kathryn Ferguson
Omroep: NTR (Uur van de Wolf)