‘De eerste documentaire die bij mij op kwam is de film ‘Moeders springen niet van flats’ van Elena Lindemans. Haar moeder was suïcidaal en in de zorgbureaucratie kreeg ze niet de juiste hulp.’ Uiteindelijk sprong ze van een flat. Een flat waar mensen vaker vanaf sprongen. ‘Het is natuurlijk alleen al een enorm dramatisch gegeven dat je als dochter daarover een film maakt. En het licht wat Elena Lindemans met haar film op het zorgstelsel schijnt, is steengoed.’
Er is één specifieke scène die Marjan Slob nog erg sterk bijstaat. In die scène gaat Elena in gesprek met de bewoners van de flat. Hoe is het voor hen dat er mensen van hun flat af zijn gesprongen? Slob: ‘De bewoners steken van wal. Ze vertellen gruwelijke verhalen: wat ze voelen wanneer ze weer zo’n klap horen, wanneer ze iemand naar beneden zien vallen. Ze zijn geraakt, en ze zijn ook boos.’
‘Wat mij zo ontzettend trof, was dat de houding van de bewoners in één klap verandert wanneer Elena vertelt dat haar moeder óók van hun flat is gesprongen. Ze leven met haar mee. In plaats van te blijven hangen in hun eigen zorgen en grieven, keren ze zich naar de ellende en het verdriet van Elena. Zij zijn ondanks al hun eigen misère in staat om zo snel, zo veel empathie op te brengen. Dat is me altijd bijgebleven. Ik put er hoop uit. Het laat zien, dat als je mensen open tegemoet treedt en aanspreekt, dat ze dan heel empathisch zijn. En dat vergeet je wel eens, te midden van alle harde berichtgeving.’