Close Up
Paul Smith - Gentleman Designer
Inspiratie
Er gaat geen dag voorbij dat Paul Smith (1946) niet ontelbare foto’s maakt. Niets ontsnapt aan zijn aandacht: speelgoed, mooie gebouwen, tweedehands kleding. Hij schrijft ook alles op wat hem door het hoofd gaat, gedichtjes, gedachten, citaten. En al die inspiratie vindt een weg naar Smiths ontwerpen voor mannen- en vrouwen kleding.
Zakenman
Smith is daarnaast ook een formidabel zakenman. Zijn internationale netwerk van tweehonderd winkels beslaat meer dan 35 landen en brengt jaarlijks vierhonderd miljoen euro op. Opvallend genoeg aarzelde Paul Smith lange tijd om zichzelf modeontwerper te noemen, omdat hij geen formele modeopleiding gevolgd had.
Humoristische knipoog
In 1970 opent hij een winkel in Londen waar hij chique haute couture labels verkoopt en incidenteel wat eigen ontwerpen, totdat hij drie jaar later in Parijs zijn eerste eigen collectie lanceert. Uit dat aanvankelijke succes komt de typische Paul Smith stijl voort, die put uit inspiratiebronnen als pop cultuur, rock, punk, en de kunst- en kostuumgeschiedenis, alles gebracht met een grote liefde voor kleur en een humoristische knipoog.
Documentaire
In Paul Smith - Gentleman Designer zien we Paul Smith in volle vaart opereren: tijdens bijeenkomsten met zijn team ontwerpers waarbij de verschillende labels (mode, schoenen, accessoires) onder de loep worden genomen, op zoek naar inspirerende tweedehands kleding op Portobello Road, op een fietstripje door een ochtendlijk Parijs, en op zakenreis in Japan.
Credits
Regie: Stéphane Carrel. Een coproductie van ARTE France, Tabo Tabo Films en AVRO. Eindredactie AVRO: Marijke Huijbregts.