Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Terwijl Ruth's vader Brian zich Ierland herinnert als het gastvrije en warme land van zijn jeugd, onderzoekt hij nu samen met zijn dochter Ruth de duistere kant van het zwaar katholieke land. Ze ontmoeten er vier vrouwen die in een ander Ierland opgroeiden dan het gastvrije land uit Brians herinneringen. Ze vertellen over hun ervaringen die deel uitmaken van een zwarte geschiedenis waar de laatste jaren steeds meer over naar buiten is gekomen. Ierland is sinds de film 'The Magdalene Sisters' in 2002 uitkwam ook bekend geworden als het land waar verkrachte vrouwen werden uitgestoten en opgesloten in zogenoemde Magdalene kloosters. Waar pittige, mondige vrouwen monddood werden gemaakt, hun kinderen werden afgepakt en weggeadopteerd. Ierland is nu ook het land waar simpele gegevens als een achternaam en geboortedatum onvindbaar kunnen zijn, de kerk de dienst uitmaakte en waar families en buren het wel zagen maar ‘niet wisten’. Kan Brian Hopkins hierna nog steeds van zijn geliefde Ierland houden? Regie: Ruth Hopkins. Techniek: Berry Kamer. Idealen Het nieuwe idealisme van de kinderen van de 'globalisering' daar hoor en lees je de laatste tijd steeds meer over. Er is een generatie jongeren die zich wel degelijk inzet voor een betere wereld. Maar deze nieuwe 'hemelbestormers' zien weinig in de onbuigzame principers van hun voorgangers uit jaren 60/70. Ze kiezen niet het revolutionaire pad, maar zoeken hun eigen weg. De vraag is: welke weg is dat dan? Wat zijn hun drijfveren? En hoe geven ze hun idealen praktisch vorm? In deze serie minidocu's gemaakt door Misha Bours vertellen vier jonge mensen het persoonlijke verhaal achter hun idealisme. Deze week Diewertje Huig.