Het Uur van de Wolf
Mapplethorpe: Look at the Pictures
Het enige dat nog extravaganter is dan de foto's van Robert Mapplethorpe (1946-1989) is zijn eigen leven. De Amerikaan was geobsedeerd om beroemd te worden en schuwde geen middel. Seks was zijn andere obsessie, en ook daarin was hij grenzeloos en schaamteloos, zowel in zijn eigen beleving ervan als de expliciete foto's die hij ervan maakte. In de documentaire is goed te zien waarom zijn werk zo controversieel is én waarom Mapplethorpe dankzij zijn enorm charismatische uitstraling zo geliefd was bij velen. Mapplethorpe is beroemd geworden door zijn gevoelige en directe stijl van fotograferen. Zijn foto's zijn vaak in zwart-wit en daarmee hooglijk gestileerd. De titel van de film is niet alleen een oproep om naar Mapplethorpe's foto te kijken, maar ook een uitspraak van een onthutste homofobe senator die in 1989 een tentoonstelling van de fotograaf wilde sluiten. 'Ik begrijp niet dat dit schokkend zou zijn', aldus Mapplethorpe, 'ik vind seks niet iets vies'. Een van zijn beroemdste foto's, 'Man in polyester suit', werd tijdens de expositie voor 2500 dollar verkocht. In 2015 bracht hij op een veiling 390.000 dollar op. Regisseurs Fenton Bailey en Randy Barbato hebben talloze vrienden, collega's, buren en geliefden van Mapplethorpe geïnterviewd. Zij worden in kleur vastgelegd met een Hasselblad: de karakteristieke camera waarmee Mapplethorpe zijn zwart-witfoto's maakte. De film geeft een prachtige inkijk in de New Yorkse kunstenaarsscene in de jaren 70 en 80, waar onder anderen Patti Smith, Andy Warhol en Fran Lebowitz zich in begaven. Bijzonder is ook dat Mapplethorpe zelf te horen is in diverse oude geluidsopnames, waarin hij zonder omhaal van waarden uitgebreid vertelt over zijn leven, zijn minnaars en zijn verlangen naar roem. Vlak voor zijn dood in 1989 stelde hij zelf zijn biografe aan. 'Je moet haar alles vertellen', was zijn laatste verzoek aan een vriend. 'Hou mijn herinnering levend.'