‘’Mensen zijn continu op zoek naar beter, mooier, meer en spannender. Dat zit heel diep in onze natuur. Als het over bankiers gaat, noemen we die zoektocht hebzucht, maar als het om een fanatieke artiest gaat, noemen we dat passie en als we erin doorschieten, noemen we het weer een verslaving. Sommige mensen voelen die drijfveer niet, maar die komen ook niet uit hun luie stoel. Die zoektocht naar meer zorgt er soms voor dat we uit de bocht vliegen, maar het brengt ook innovatie en mooie dingen.’’
De crisis is dus eigenlijk een soort bijwerking van de menselijke behoefte naar beter en meer? ‘’Ik denk dat de crisis eerder een uiting is van een ander mechanisme: we zijn kuddedieren. De economie fluctueert continu, maar die bewegingen worden versterkt doordat we tegenwoordig sterker verbonden zijn. Als de mensen om je heen bang zijn en niks meer kopen, houd jij je hand ook op de knip. De overheid en bedrijven werken daar vervolgens ook aan mee, door te bezuinigen of minder luxe producten te creëren. Daardoor worden de pieken en dalen groter. Dat kuddegedrag veroorzaakt een crisis.’’ Kunnen we daar iets aan doen? ‘’Als een kluizenaar leven. In gezelschap ontkom je niet aan kuddegedrag.’’