In totaal is er 450 uur aan videomateriaal teruggebracht naar zes afleveringen (in totaal 4,5 uur). Daniel vertelt: ‘Vloeren en wanden lagen en hingen vol met tientallen scènes. Kill your darlings werd bij ons een standaard: er zijn zoveel mooie dingen gesneuveld, maar dat moet ook wel.’ Zo ook een van hun lievelingsscènes waarin Harun bij een verwarde man aankomt: de man weet niet meer wie hij is en geeft aan dat hij het leven niet meer ziet zitten. Harun vertelt de man: ‘Het leven is toch hartstikke mooi, ik geniet van elke dag.’ In deze scène wordt pijnlijk duidelijk dat deze mensen tussen wal en schip vallen; ze horen niet thuis in de cel maar kunnen ook niet naar het ziekenhuis. Agenten en ambulancebroeders zoeken ruim een uur naar een oplossing, ze willen en kunnen hem niet achter laten. Uiteindelijk begint de man zichzelf ter plekke te krassen en kunnen ze actie ondernemen: de man wordt meegenomen naar het ziekenhuis. Terwijl Veerle en Daniel dit vertellen, bedenken ze dat ze dit fragment toch willen proberen te laten terugkomen in de laatste aflevering.
De ontwikkeling die iemand doormaakt is ook in sneltreinvaart te zien. ‘Dat brengen we dan terug naar twee á drie afleveringen en dat krijgen ze dan vervolgens zo in hun gezicht gesmeten. Doodeng vond ik het toen de hoofdpersonages het mochten terugkijken,’ vertelt Veerle. Het allerbelangrijkst voor de makers is dan ook dat de agenten in opleiding tevreden zijn met wat er wordt uitgezonden.
De makers kregen absolute vrijheid en mochten onbeperkt filmen op de Politieacademie en het korps, omdat ze open waren over hun plan en hen overtuigden met dat het niet erg is als iemand faalt. Het gaat om het laten zien van de ontwikkeling. ‘Al moest de directeur van de Politieacademie wel zeggen dat ‘ie slapeloze nachten heeft gehad toen we eenmaal waren begonnen,’ vertelt Daniel.