Regisseur Sacha Vermeulen volgde Ronnie Flex een jaar lang. Dit deed zij al eerder in 2017 voor de film ‘Alleen met iedereen’, toen Ronnie aan het begin van zijn carrière stond. Deze documentaire portretteert hem tijdens het maken van zijn tweede album en zijn zoektocht naar zijn muzikale identiteit.Twee jaar later is Ronnie uitgegroeid tot een groot artiest, heeft hij een kindje en kampt hij met een wietprobleem waar hij graag van af wil. Door deze omstandigheden leek het Vermeulen een goed moment om opnieuw te beginnen met filmen. Er kwam een vervolg: ‘De vlucht van Ronnie’.
Hij bestelt elke avond pizza, haalt nachten door in de studio en rookt daarbij altijd meerdere joints. Ronnie Flex heeft een intense levensstijl. In het begin van zijn carrière was hier ruimte voor, maar als hij in 2018 een kindje krijgt, dringen de verantwoordelijkheden zich aan hem op. Voor zijn manier van leven leek geen plek meer. Lukt het Ronnie zijn levensstijl aan te passen?
Dichtbij Ronnie
Sacha Vermeulen schetst een eerlijk portret van Ronnie Flex. Zijn wietverslaving komt in beeld en er vloeien meerdere tranen. Dat Ronnie een gevoelige jongen is, werd ook al duidelijk in ‘Alleen met iedereen’. Dit is dan ook de reden waarom Vermeulen hem een interessant personage vindt; ‘Toen ik Ronnie ontmoette, voelde ik daar zo veel bij. Ik zag een kwetsbare jongen, een echt personage met een diepere binnenwereld. Zo begon het idee om een film over hem te maken.’
Het is bijzonder dat een bekendheid als Ronnie Flex zich zo openstelt, en zich laat filmen op momenten waarop anderen de deur zouden dichttrekken. Hoe heeft Sacha Vermeulen zo dichtbij hem kunnen komen? Vermeulen zegt dat zij er altijd gewoon was en zo veel mogelijk op de achtergrond probeerde te blijven. ‘Ik eiste niet te veel van hem en liet hem in zijn waarde. Als ik daar thuis was deed ik soms gewoon de afwas als het een puinhoop was. Ik wilde een beetje voor hem zorgen. Daarnaast hebben we weinig woorden nodig om elkaar te begrijpen en vertrouwde hij mij om het goede te doen met het materiaal dat ik van hem had. Daarom was ik extra voorzichtig, het mocht niet een film worden waarin ik hem in een slecht daglicht zou zetten.’ Die moeilijkheden baarde Vermeulen ook weleens zorgen. ‘In de tijd dat hij depressief was en hij niet reageerde op mijn berichten had ik daarom een korte lijn met zijn manager over zijn mentale staat. In die tijd stonden we met de crew soms ook wel voor een dichte deur. Maar goed, het is verder ook een volwassen jongen die zijn eigen leven leidt.’
Het maakproces ging dus niet altijd zonder slag of stoot. ‘Omdat Ronnie weinig zicht heeft op zijn agenda, wisten we niet of we de scènes die wij voor ogen hadden, konden vastleggen. Zo wilden we Ronnies reactie filmen tijdens de geboorte van zijn kind, alleen hij was toen te laat. Zo zijn er wel meerdere filmscènes geweest die we niet hebben kunnen schieten. Toch kwamen er altijd andere leuke gebeurtenissen voor in de plaats; You win some, you lose some.’
De tekst gaat verder na de afbeelding
De passie en de verslaving
Muziek is voor Ronnie een passie waardoor de moeilijke dingen van het leven even verdwijnen. De momenten dat hij in de film lacht en danst zijn dan ook de momenten dat hij met zijn muziek bezig is. Vermeulen merkte tijdens het maakproces dat muziek zijn hoogste goed is. ‘Hij was altijd zo met die muziek bezig. Ik zag dat hij verveeld raakte als we een halve dag aan het draaien waren. Hij wilde dan altijd het liefst zo snel mogelijk de studio in. Die creativiteit verbindt hij aan blowen en dat is dan ook de reden waarom het zo moeilijk is om te stoppen met wiet. Straks valt de muziek weg, en dan? Dan is er misschien wel niks meer.’
Inmiddels is er, zo zegt Ronnie in interviews, een nieuwe nummer 1: zijn dochtertje Nori. Deze vaderliefde kwam hem niet aangewaaid. Vermeulen vertelt dat hij in het begin onwennig met zijn dochter omging en niet genoeg verantwoordelijkheid nam. ‘Maar hij heeft zichzelf echt enorm ontwikkeld in zijn rol als vader. Ik denk dat dat ook te zien is in de film.’Op het einde zie je hem bijvoorbeeld met Nori spelen en wil ze niet meer van zijn zijde wijken.
De verantwoordelijkheid voor zijn kind doet veel met hem. Hij wil zijn leven beteren en probeert te stoppen met het roken van wiet. Dat gaat allemaal niet heel gemakkelijk. Het leven van een rapper gaat dus niet over rozen en Vermeulen denkt dat dat belangrijk is om te laten zien. ‘Ik denk dat er een bepaalde herkenbaarheid in de film zit voor opgroeiende jongeren en mensen met verslavingen. Met name in deze tijd waar mensen alleen de mooie kanten van het leven laten zien,durft Ronnie echt kwetsbaar, eerlijk en dus soms ook lelijk te zijn. Hij is daarin hopelijk een voorbeeld voor anderen.Ook hoop ik dat de film meer laat zien dan Ronnies verslaving, want hij is een geniale muzikant die de wiet naar mijn idee helemaal niet nodig heeft om goede muziek te maken.’
Vermeulen heeft een goed evenwichtgezocht tussen de verslaving en Ronnies genialiteit. Toch vond Ronnie de film zelf confronterend. ‘Daarom hebben we uiteindelijk wel twee scènes aangepast’. Toch blijft er genoeg overeind om een kwetsbaar portret te maken. Ronnie laat je in deze film overal binnen; in zijn badkamer, slaapkamer en in een moeilijke periode van zijn leven. ‘Misschien heeft hij de behoefte het beeld van de standaard rapper omver te schoppen. Het leven van een rapper bestaat namelijk niet alleen uit dure auto’s, restaurants en veel champagne. Het is ook een struggle.’
De VPRO documentaire ‘De vlucht van Ronnie’ is te zien op zaterdag 7 maart om 22:05 op NPO3.