Wat gebeurt er in het brein van een kind als het op jonge leeftijd muziek leert maken?
‘Wanneer kinderen muziek spelen, is het hele brein actief. Gebieden zoals taal, planning, luisteren, kijken en voelen staan op dat moment aan en worden versterkt. Als een kind al vroeg begint met muziek spelen, krijgt het extra input in deze breingebieden, naast de lessen die het kind in het dagelijks leven al meekrijgt. Het brein wordt gestimuleerd en uitgedaagd om nieuwe verbindingen aan te maken. Een kind krijgt door muziek te maken een beter brein cadeau.’
Gebeurt dat alleen als een kind muziek maakt?
‘Muziek maken heeft een unieke werking, omdat het hele brein daarmee wordt geactiveerd. Ik heb samen met de onderzoeksraad-sectie een onderzoek gedaan naar basisschoolkinderen in groep 3/4. We splitsten de leerlingen in een aantal groepen. Eén groep kinderen kreeg extra muziekonderwijs, de andere groep extra beeldende kunstonderwijs, een derde groep kreeg schaaklessen en een vierde groep kreeg geen extra lessen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.