Regisseur Suzanne Raes (1969) wist eigenlijk helemaal niet zoveel over Ivo van Hove. Toen interviewer Frènk van der Linden haar benaderde om samen een film over deze theaterregisseur te maken, las ze een paar boeken over hem. ‘In één van zijn boeken kwam naar voren hoe belangrijk scenograaf en partner Jan Versweyveld bij zijn producties is, hoewel hij toch op de achtergrond blijft. Dat vond ik een interessant startpunt voor deze documentaire: Ivo als wereldster en Jan als stille kracht.’
Jan Versweyveld stapte uit de schaduw
Daar zat gelijk ook de eerste hobbel bij deze documentaire: Jan Versweyveld kiést ervoor om op de achtergrond staan. Hij kijkt erg op tegen interviews. Laat dat nu net een belangrijk onderdeel van de documentaire zijn. Raes: ‘Bij mijn eerdere documentaire 0,03 seconde nam ik de interviews alleen met audio op om een intieme sfeer te creëren. Hier gebeurde bijna het tegenovergestelde. Allereerst liet ik het interview aan iemand anders over. Ook wilde ik juist goed letten op lichaamstaal, blikken en een goede uitlichting. Ik zag de interviews echt als een scène an sich. Hoe zou jij reageren als je op een stoel moet zitten in een felverlichte ruimte, met meesterinterviewer Frènk van der Linden tegenover je?’