‘De publieke, collectieve beelden die in Nederland bestaan zijn enigszins beïnvloed door de Amerikaanse media, simpelweg omdat we in Nederland ook Amerikaanse producties kijken,' vertelt historicus Alex Bakker, die zelf vijfentwintig jaar geleden in transitie ging. Hij schreef het boek Transgender in Nederland: een buitengewone geschiedenis (2018) en deed research voor documentaires over trans personen, zoals Transit Havana en I Am A Woman Now.
'In de VS heeft het onderwerp transgender de afgelopen decennia vooral in een verdomhoekje gezeten. In de jaren zestig was het clichébeeld dat trans personen "psychopathische moordenaars" waren,' vervolgt Bakker. 'Een klassiek voorbeeld daarvan is de film Psycho.'
In deze horrorklassieker van Alfred Hitchcock uit 1960 verkleedt het moordende hoofdpersonage Norman Bates zich als zijn moeder. Ook verwijst Bakker naar de speelfilm Dressed to Kill (1980) waarin een trans vrouw andere vrouwen vermoordt.
'In televisieshows, denk bijvoorbeeld aan The Jerry Springer Show (1991) werden trans personen heel makkelijk belachelijk gemaakt: het waren verklede mannen of oversekste prostituees. En je zag vooral trans vrouwen op televisie, nauwelijks trans mannen.'
Wanneer het over documentaires gaat, noemt Bakker de recente Amerikaanse Netflix-serie Disclosure (2020). ‘Zeker de moeite waard om te kijken, maar het beeld van hoe trans personen gerepresenteerd worden in Disclosure is voor zo’n negentig procent negatief. Het gaat veel over de stigmatisering in de Amerikaanse media. In Nederland ligt dat wat genuanceerder,’ vertelt de historicus: ‘In Nederland heeft televisie juist ook een heel emancipatorische rol gespeeld.’