Hoe heb je het hoofd en de gangen gemaakt? En wanneer besloot je die te bouwen?
‘Het is gemaakt met papier-maché. Mijn vader schrijft op papier en ik bouw met papier. Ideeën voor nieuwe scènes ontstonden tijdens het filmen van andere scènes. Ik reageerde op dingen die ik miste voor mijn film, dingen die nodig waren. Mijn atelier bestond op een gegeven moment helemaal uit grijze gangen. Ik bouwde daar dag en nacht aan, maandenlang.'
‘Ik kon daar ook goed mee afreageren. Ik vond het fijn om aan de film te werken, maar af en toe was ik even heel verdrietig. En dan kon ik niet precies plaatsen waarom, maar dan was het wel heel fijn om te bouwen.’
Is de verhouding die je tot je vader hebt veranderd dankzij de film?
‘Nou, niet zoveel als de relatie met mijn moeder, die is echt dieper geworden. Maar mijn vader is eigenlijk altijd hetzelfde sinds dat hersenletsel. We hebben gewoon die wekelijkse belletjes, het schrijven en het voorlezen. Hij heeft de film wel gezien, met de première en daarna nog wel eens. En hij is ook echt trots op mij en dat ik die film gemaakt heb.'
Hoe is de verhouding met je moeder veranderd door het maken van deze documentaire?
‘Het is goed om mijn moeder te benoemen, ze heeft heel veel gedaan voor de documentaire. Mijn moeder was chauffeur, ze assisteerde bij het opnemen van het geluid, ze deed de catering. In de film zit een scene waarin zij steeds even in alle kleren van alle personages uit de scène verschijnt. Eén voor één. Dat staat symbool voor die rollen, en met name voor haar rol als mantelzorger. Zij zorgt voor mijn vader en voor zijn geheugen.’