‘Ik vond ze altijd al heel filmisch,' vertelt Koopstra over de jongens uit Pleasant Hell waarmee ze vroeger rondhing op de Rotterdamse Westblaak. ‘Vooral Woetoe, de hoofdpersoon. Als hij iets vertelde, wilde ik het altijd zo graag terug kunnen spoelen, zoals in een film.’ De wens om de groep te filmen in haar thuisstad Rotterdam, werd voor haar derdejaarsfilm verwezenlijkt.
Ze ziet een duidelijk verband tussen de Maasstad en haar hoofdpersoon Woetoe. ‘De bestemmingsloosheid die de stad kan hebben, veroorzaakt door het bombardement, zie je ook in Woetoe. Hij heeft Rotterdam echt in zich: het klagen, gecombineerd met humor, maar ook de pijn van de bestemmingsloosheid bevechten door veel te ondernemen. Dat doet de stad ook sinds de wederopbouw.'
Hoe Pleasant Hell een film over verlies werd
Hoewel de kijkers in Pleasant Hell misschien vooral een dromerige documentaire over een groepje muziekmakende, filosoferende Rotterdamse jongens zien, heeft de film voor de maker nog een diepere laag. Tijdens de research verloor Koopstra plots een goede vriendin en studiegenoot van de Filmacademie. Dit kreeg een plek in de film.