Wie was deze ondoorgrondelijke, intellectuele, fantasievolle en vaak humoristische Borges, winnaar van diverse belangrijke literaire prijzen en voor velen de meest invloedrijke Spaanstalige schrijver van de moderne tijd?
Wat bewoog deze inspirator van schrijvers als Mulisch, die zijn dagen sleet in duistere bibliotheken, langzaam blind werd en bijna zijn hele leven bij zijn moeder bleef wonen? Wie waren zijn vele, meestal onbereikbare liefdes?
En hoe zit dat met die moed, die hij in veel van zijn gedichten zo bewierookt?
Heimwee naar het heden
Heimwee naar het heden
Programmamaker Marlous Lazal kwam voor het eerst in aanraking met de gedichten van Jorge Luis Borges (1899 -1986), toen zij nog optrad als tangozangeres. Borges had een aantal liederen geschreven die op muziek waren gezet door Astor Piazolla, waaronder ‘Milonga van Jacinto Chiclana’, over een held van de pampa die zijn gelijk haalde in een messengevecht. Toen onlangs het boek ‘Alle gedichten’ van Borges uitkwam was het als een oude, verloren gewaande liefde die plotseling weer tot leven kwam.
De hoofdrol in deze radiodocumentaire is weggelegd voor de gedichten van Borges. Met de recent verschenen bundel onder haar arm trekt Marlous Lazal door Argentinië en Uruguay. Langs plekken die belangrijk waren voor de schrijver, en langs schrijvers en muzikanten voor wie Borges een inspiratiebron is. In het veelbeluisterde radioprogramma ‘Noche Tras Noche’ van Radio Nacional de Argentina doet Lazal een oproep aan luisteraars om hun lievelingsgedicht van Borges voor te lezen.
Heimwee naar het heden neemt je mee in een wereld van tango’s en tradities, het kolkende Buenos Aires en de verstilling van de Rio de la Plata, waar Borges alles behalve een ‘dode schrijver’ is.
Regie: Marlous Lazal, NTR, 2012