Tijdens z’n stage stelde de baas van Bas Booij (1997) voor om een documentaire te maken van vijf minuten over saxofonist Boris van der Lek. Dit liep redelijk uit de hand; de film werd vijf keer zo lang. Het leverde de 2Doc Talent-documentaire Even op de tanden blazen op. ‘Achter Boris bleek een ongelooflijk verhaal te zitten.’
Hoe liep het zo uit de hand?
‘Bij mijn stagebedrijf maakten ze een documentaire over Jules Deelder en daar kwam Boris ook in voor. Mijn baas stelde voor om iets over Boris te maken nu hij niet kon spelen door corona. Alleen merkte ik al snel dat Boris het niet zo’n ramp vond om tijdelijk als schilder te werken nu hij door corona niet mocht spelen. En ik zocht juist naar emotie. Toen ik hoorde dat hij een boek heeft geschreven over de bacterie die in zijn gebit zat, vond ik dat direct veel interessanter.’
Hoe vond Boris het dat jij hem wilde volgen?
‘Hij was gelijk enthousiast. Hij had goede ervaringen met het bedrijf waarvoor ik stageliep, al heb ik nooit vermeld dat ik stagiair was. Boris is een heel open persoon en ik denk ook dat het scheelt dat hij alles al een keer heeft opgeschreven voor zijn boek Gebit zonder eind.’
Wil jij ook graag muziekdocumentaires maken of liep dat toevallig zo?
‘Ja, ik vind dat heel leuk. Ik luister veel muziek en ik koos ervoor om journalistiek te studeren omdat ik voor muziekbladen wilde schrijven. Tijdens de studie bleek alleen dat ik niet goed kon schrijven. Dus ik ben als autodidact documentaires gaan maken, dat ligt me veel meer.’
Heb je tijdens het draaien ergens van wakker gelegen?
‘De scènes waarin Boris voorleest uit zijn boek in de Maastunnel in Rotterdam waren uitdagend. Je mag daar namelijk niet zonder toestemming draaien, wat ik wel deed. De tunnel leidt naar Rotterdam-Zuid en ik begon om 11 uur ’s avonds met draaien. Ik was een beetje bang dat iemand mijn apparatuur zou stelen. Door die omstandigheden draaide ik die scènes in een half uur, inclusief op- en afbouwen. Dit was spannend omdat dit mijn oplossing was voor het feit dat de operaties aan Boris’ gebit al verleden tijd waren. Als het niet zou werken, zou ik een probleem krijgen in m’n edit.’
Had je iets anders willen doen?
‘Ik was er veel liever bij geweest toen Boris operaties onderging aan z’n gebit en weer moest herstellen. Het is veel boeiender om iets samen met een personage te beleven dan om er over te praten. Helaas leerde ik Boris pas na dit alles kennen.’
Tekst gaat verder na afbeelding