Hoe was het om mee te rijden in een ride-out?
‘Heel vet. Vooral voor de cameraman. Ik reed, hij zat achterop. Dat ging 9 van de 10 keer goed. Af en toe pakte we een stoepje of paaltje mee, maar we hebben geen ongeluk gehad.’
Jose’s broer komt in de film terug uit de gevangenis. Waarom ging je daar niet verder op in?
'Dat doet er bij mij niet erg toe. Het gaat vooral om het gemis van een broer. En misschien ook wel een bepaalde erkenning van zijn broer die hij mist in zijn leven. Zijn broer zegt letterlijk: ‘ik ben er altijd voor je.’ Maar in de volgende scene moet hij weer terug naar de gevangenis. Ik ben er voor je, maar eigenlijk ook niet. Het gaat voor mij meer om dat soort momenten.'
Waarom koos je voor een observerende stijl?
'Ik heb altijd geleerd om niet te veel uit te leggen. Ik wil de kijker zelf laten nadenken over wat er gebeurt in het beeld. Net als bij een boek moet je de fantasie de vrije loop laten. Ik had eigenlijk nog minder willen uitleggen, maar uiteindelijk wil je bepaalde informatie wel weten. Anders mis je de context.'
Wat vond Jose en zijn ouders van de film?
'Hij zat te glunderen toen hij de film zag. Zijn ouders waren de eerste keer iets meer gelaten, maar waren tijdens de première in Theater Tuschinski wel heel trots op hun zoon. De broer van Jose was er toen ook bij, de familie was helemaal compleet.'