Eline zag Finding Farideh pas in z’n geheel tijdens de première op het Cinema Vérité; Iran International Documentary Film Festival 2017. ‘Ik mocht in de montage wel aangeven of ik er mee eens was of niet. Bij sommige dingen heb ik gezegd dat ik die er niet in wilde. Maar de montages werden steeds in delen naar me toegestuurd. Dus de eerste keer dat ik de film in z’n geheel zag, was heel bijzonder. Mijn familie en de drie Iraanse families waren er helaas niet bij, maar de reacties uit het publiek waren fantastisch. Mensen kwamen me knuffelen en een jongen zei dat hij jarenlang niet had gehuild, maar bij deze film het weer kon. Het is natuurlijk een hele universele zoektocht, de zoektocht naar je afkomst.’ De film heeft haar niet alleen verrijking in de zoektocht naar haar afkomst opgeleverd, maar ook veel Iraanse contacten en vrienden. Eén van de crewleden, Sadaf, is ook een hele belangrijke vriendin van haar geworden. ‘Tijdens het draaien was ze echt mijn mental coach.’
Haar adoptieouders hebben de film een tijd later met haar bekeken. ‘Ik geloof wel dat ze trots op me zijn, ze spreken dit alleen niet zo uit. Wel heb ik het gevoel dat ik door de film iets meer contact met ze heb gekregen.’ En gek genoeg heeft de film niet alleen een hechtere connectie tussen haar en haar Iraanse roots opgeleverd. Het heeft ook bevestigd dat ze ‘hartstikke Nederlands’ is. ‘Met dat ik in Iran mijn mond opendoe, weten ze dat ik daar niet vandaan kom. En door de cultuurverschillen, merkte ik dat Nederland echt mijn thuisland is.’ Het is de complexiteit van adoptie dat je niet echt het een, maar ook niet helemaal het ander bent. Dit levert vaak culturele verwarring op bij kinderen. Daarom lopen er gesprekken met de overheid over het faciliteren vaste nazorg voor geadopteerden. ‘Ik had eigenlijk een kindercoach nodig, maar daar was geen aandacht voor in de jaren ’80. Je merkt dat er nu pas heel veel aan het veranderen is in wat ik “adoptieland” noem. Er komen veel schrijnende verhalen naar boven die hopelijk voor verandering gaan zorgen.’
Ondertussen heeft Eline de zoektocht naar haar biologische ouders niet opgegeven, maar wel even gestaakt. ‘Ik wil eerst dit filmproject afronden en merk dat het alleen al een ongelooflijke bevrijding is dat ik in Iran ben geweest en daar nu contacten heb. Het gemis en de nieuwsgierigheid is veel minder geworden.’ Toch probeert ze wel steeds tijdens meditatie telepathische boodschappen naar haar moeder te sturen met de Iraanse titel van haar film. ‘Ik hoop dat ze in haar dromen de film doorkrijgt.’