Koplopers X Stefania

Koplopers x Stefania

VPRO

Ze begon bij The Voice Kids, Kinderen voor Kinderen en het Junior Songfestival. Maar nu staat er een groter podium voor Stefania Liberakakis klaar: het Eurovision Songfestival.

De droom van de 17-jarige Stefania Liberakakis komt uit: ze mag Griekenland vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival 2020 in Rotterdam. Deze Nederlands-Griekse tiener bereidt zich voor op haar grootste optreden ooit.

Koplopers volgt haar tijdens de voorbereidingen, van repetities en fotoshoots tot bezoekjes aan Griekenland. Stefania's ster rijst razendsnel. Op Instagram en TikTok heeft ze al een half miljoen volgers. Haar grote Europese avontuur komt steeds dichterbij. Het lied is af, de dans geoefend en de jurk gekozen. Maar dan staat ineens alles weer op zijn kop.

Regie: Cassandra Offenberg

‘Na de helft van onze draaidagen brak de pleuris uit’

Regisseur Cassandra Offenberg

In gesprek met de regisseur

Tekst: Anne van Blijderveen

De Nederlands-Griekse supergirl Stefania Liberakakis (17) werd door Griekenland uitgekozen als vertegenwoordiger op het Eurovisie Songfestival. Regisseur Cassandra Offenberg (28) volgde haar in de aanloop tot het – afgelaste – Songfestival. ‘Daar baalde ik natuurlijk wel van, ik had het spektakel van het Songfestival graag willen meemaken.’

In Koplopers x Stefania zien we hoe Stefania Liberakakis toewerkt naar het Eurovisie Songfestival. Met haar 17 jaar is ze een jonge deelnemer maar dat maakt niks uit volgens regisseur Cassandra Offenberg: ‘Stefania kan zo’n groot optreden, hoe jong ze ook is, goed aan. Dat vind ik stoer.’

Heb jij zelf iets met het Eurovisie Songfestival?
‘Nee, niet echt. Vroeger als kind vond ik het heel leuk, maar daarna heb ik het nooit meer gevolgd. Maar ik heb wel meer respect voor de deelnemers gekregen. Tijdens het weekend dat ik Stefania in Griekenland volgde heb ik gezien hoeveel werk er in het voorbereiden van zo’n show gaat. Stefania werkte ontzettend hard aan haar danschoreografie en werd enorm geleefd; ondertussen waren er namelijk vijftien mensen aan het discussiëren over wat ze zou dragen op de avond voor het Songfestival, tijdens het bal en de act. En dan nog het draaien van de studioclip; het was zo groots allemaal.’

Hoe ben jij betrokken geraakt bij het Koplopers-project?
‘Tijdens de première van mijn vorige film Champ op CineKid sprak ik Astrid Bussink, oud-eindredacteur van VPRO Jeugd. Zij was op zoek naar regisseurs voor dit project en het klikte gewoon heel goed. Ook met Stefania. Ik ben namelijk eerst met haar gaan praten om te kijken of er een verhaal in zat en merkte al snel dat dat zo was. Het leuke aan Stefania vind ik namelijk ook dat zij enerzijds een totale glamourgirl is en aan de andere kant zegt ze alles wat in haar opkomt. Denk bijvoorbeeld aan die scène waar ze haar geluksknuffel laat zien, daarvan had ik verwacht dat ze het niet stoer zou vinden, maar dat maakt haar niks uit. En het was voor mij ook belangrijk dat haar managers begrepen dat dit geen persfilm zou worden, maar een persoonlijk portret, ook zonder glitter en glamour.’  

Tekst gaat verder onder afb.

'Het is ook interessant wat er gebeurt als je de regie verliest'

Hoe lang heb je Stefania gevolgd?
‘Eigenlijk vanaf het moment dat we wisten dat ze echt mee mocht doen. Maar toen we op de helft van de draaidagen waren, brak de pleuris al uit: corona was officieel ook vastgesteld in Europa. Ik heb uiteindelijk kunnen filmen dat Stefania het goede nieuws kreeg en haar een weekend kunnen volgen in Griekenland, dit was net genoeg voor de documentaire. Maar ik heb veel van mijn ideeën niet kunnen uitwerken.’ 

Hoe ben je daarmee om gegaan, want ineens eindigt je film in een anticlimax door corona?
‘Ik was wel echt teleurgesteld, ja. Vooral omdat ik verwachtte dat in de week waarin Stefania zou toewerken naar het Songfestival haarzenuwen zouden gaan opspelen. Ze kan het allemaal best goed aan, maar ik was benieuwd wat er zou gebeuren als de vermoeidheid zou toeslaan en wat de reacties die ze zou krijgen met haar zouden doen. Ik had haar ontwikkeling gewoon langer willen volgen. Maar uiteindelijk vind je ook weer goede oplossingen. Zo hebben we nog een groot interview gedraaid via Skype. De documentaire is daardoor wel een mix van stijlen geworden; Skype-interviews, eigen beelden, vlogmateriaal en videomateriaal van Stefania zelf. Eerst was dat wel even slikken, want zo had ik het niet gepland, maar uiteindelijk is het ook interessant wat er gebeurt als je de regie verliest. Maar ik vind het wel heel jammer dat ik de lancering van de documentaire niet met Stefania kan vieren.’

Ga je het volgend jaar weer oppakken als ze dan wel mee kan doen?
‘Dat lijkt me heel erg leuk en ik zie dat ook wel zitten. Ik ben zo benieuwd hoe ze gaat ontwikkelen in het komende jaar. Ook omdat ze de volgende keer dat ze meedoet 18 is. Nu beslissen haar ouders en managers nog heel veel voor haar, ook om haar te beschermen. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als ze meer zelf mag bepalen.’

Over de maker

Cassandra Offenberg (28) studeerde af aan de HKU met haar film Het jonge sprookje die ook door 2Doc is geselecteerd voor Makers van Morgen. Voor ZappDoc maakte ze al eerder de documentaire Champ.

Meer ZappDocs