Omdat Diana in bezet gebied woont, was het niet altijd even makkelijk om te draaien. Mina: ‘We wilden graag ook de moeilijke gesprekken met de gemeente filmen en stukjes van de enorme grensmuur tussen Israël en Palestina en de checkpoints die daar staan vastleggen, maar dat is heel lastig.’ Frederique vult haar aan: ‘Die checkpoints vond ik zoiets angstaanjagends. Ons kon niet zoveel overkomen, maar Palestijnen kunnen zomaar opgepakt worden of hun paspoort worden afgenomen. Dat is echt beangstigend.’ Mina: ‘Fré was wel heel dapper, hoor. Ik wilde echt niet filmen als we door die checkpoints gingen, maar zij filmde dan gewoon even door.’
Een ander lastig punt aan draaien in Palestina was dat ze bij geen van Diana’s afspraken wisten of het daadwerkelijk mocht. Mina: ‘Dus als we toegang kregen dan moesten we direct kunnen draaien of als ik iets boeiends opving in een gesprek moesten we ook snel overschakelen. Maar daardoor vielen we soms wel middenin een gesprek. Het lastigst vond ik dan ook de verhaallijn in de gaten houden en hoe we al die scènes tot een geheel konden verweven.’
Beide filmmakers draaiden en regisseerden gedurende de week, maar bij gesprekken waar veel Arabisch werd gesproken was Mina regisseur, zij spreekt de taal namelijk. Frederique: ‘Een andere uitdaging was de footage die we hadden weer het land uitkrijgen. Want onze hotelbaas, die getrouwd is met een Engelse journaliste, zei dat de Israëliërs je lang niet altijd met je beeldmateriaal naar huis laten gaan. Daarom hebben we uit voorzorg onze footage op drie hardeschijven gezet; eentje voor in mijn tas, eentje in die van Mina en eentje in de kluis van de hotelbaas. Daar hebben we uiteindelijk geen probleem mee gehad.’ Mina: ‘Maar toen we weer op Schiphol aankwamen en we al onze bagage én de hardeschijven nog bleken te hebben, deden we wel even een vreugdedans. Ze hadden onze koffers namelijk wel doorzocht; alles lag overhoop.’
Hoewel de reis enerverend was en het draaien intensief was, was de edit het zwaarst volgens de filmmakers. Frederique: ‘Het was zo slopend omdat we vaak maar halve scènes hadden en ook de B-roll lastig bij elkaar te sprokkelen was. We hebben bijna alles met z’n tweeën gedaan, alleen in de eerste week hadden we een extra editor. En ik had net een baby gekregen, dus we zaten met een pasgeboren baby tussen ons in avond aan avond te monteren.’ Maar het resultaat mag er wezen en Diana Babish is ook ontzettend blij met de film.
Frederique: ‘Ze werd er heel emotioneel van, maar ze staat er helemaal achter. Ze bedankt ons nog steeds voor de tijd en aandacht.’ De makers hopen nu vooral dat er door de film meer aandacht komt voor Diana en haar hondenasiel. Mina: ‘Als er steun voor Diana’s werk zou komen, zou dat super zijn. Hopelijk zien instanties die haar zouden kunnen helpen deze film. Mogelijk zouden ze kunnen helpen met het opzetten van een groter adoptiesysteem zodat ze een professionaliseringsslag kan maken.’
Wil je na het zien van deze documentaire graag iets doen voor Diana Babish? Dat kan! Doneer hier via GoFundMe.