Waarom wilde je de bijzondere aanpak van hondenfluisteraar Ron in beeld brengen?
‘Ron werkt heel erg vanuit de mens, in plaats van het dier. Het trok me aan dat hij de mens als uitgangspunt neemt. Zo kom je sneller bij emoties als houden van, maar ook frustraties die komen kijken bij het hebben van een hond.’
Filmmaker Caroline Keman vond het heel bijzonder dat je personages zich zo kwetsbaar durven op te stellen voor de camera, en stelt aan jou de doorgeefvraag: 'Hoe heb je het voor elkaar gekregen om de personages de camera te doen vergeten?'
'Ik denk dat mensen de camera kunnen vergeten op het moment dat ze met iets bezig zijn dat belangrijker of overweldigender voor hen is dan het feit dat de camera er is. Veel mensen die bij Ron komen hebben echt problemen met hun hond, dus namen ze de cursus ook heel serieus. Dat lag ook zeker aan de manier waarop coach Ron traint want mijn personages werden vaak zo overvallen door Ron (en Sharon) met overdonderende en persoonlijke vragen waardoor de camera naar de achtergrond verdween.
Dat was ook letterlijk zo, want mijn aanpak was erg observerend en vanaf een afstand. Sommige shots duurden letterlijk tien minuten zonder te wisselen in shot. Dat kan eng aanvoelen omdat je bang bent in de montage niet te kunnen snijden, maar deze aanpak had ik heel duidelijk voor ogen, juist om de ‘momenten’ zo min mogelijk te verstoren.'
Hoe ben je terecht gekomen bij TeleDoc Campus?
‘Vlakbij mij in de buurt woont Ton van Zantvoort (de regisseur van Schapenheld). Omdat ik op dat moment niet met een eigen film bezig was heb gevraagd of ik iets voor hem kon doen. We raakten aan de praat over het idee van deze film, en zei hij dat dit een mooi idee zou zijn voor een Teledoc Campus, die hij dan zou kunnen produceren. Zo is het balletje gaan rollen.’
Wat is het meest verrassende wat er gebeurd is tijdens het traject?
‘Ik was het meest verrast over de discussie die is ontstaan over de hondentrainers in de film. Het zou niet diervriendelijk zijn om zo tegen een hond te schreeuwen. Voor mij staat dit in schril contrast met de film die ik hiervoor gemaakt heb over vluchtelingen op Lesbos. Daar was niks om te doen, terwijl ik het veel shockerender vind dat wij mensen in een kamp zetten. Het is natuurlijk makkelijker om hier iets van te vinden. Honden vormen geen bedreiging voor jouw maatschappij.’
Deze film nu klaar, is er al een nieuw project aan het pruttelen?
‘Ik ga voor Ton van Zantvoort een montageklus doen van een film over toerisme. En ik ben bezig met research voor een film over de Rotterdamse haven. Hier komt ook weer het thema controle en onmacht terug, maar dan in de relatie tussen mens en machine. We hebben die gemechaniseerde wereld zelf gecreëerd, maar omdat alles via die systemen moet lopen, worden we er steeds meer aan overgeleverd.’
Josefien van Kooten stelt haar ‘doorgeefvraag’ aan Maartje Baker. Maartje Bakers’ film ‘Personae’ wordt uitgezonden op 1 november.