Julius Koetsier (1987), hoofdredacteur van het horror-, fantasy- en cultfilmmagazine Schokkend Nieuws, was twaalf jaar oud toen hij film Showgirls voor het eerst zag. ‘Ik kan me nog herinneren dat de tv-zender Veronica hem juist aankondigde als een slechte film. Ik was teleurgesteld dat ik hem helemaal niet zo slecht vond.’ Waarom is hij zo enthousiast over de film?
De film werd volgens de recensent vooral slecht beoordeeld omdat hij hyperbolisch, zwaar overdreven geacteerd en geschreven is. ‘Toen mensen de film na veel kritiek in de media keken, vonden ze gelijk alles slecht. Het camerawerk, de montage en de belichting. Maar dat is echt niet waar. Je kan het acteerwerk en het scenario slecht vinden, maar ik vind het in technisch opzicht Paul Verhoeven zijn beste film. Ik heb hem later nog vier of vijf keer gezien en ik vond hem elke keer beter worden.’
Koetsier: ‘De film is in de markt gezet als een bloedserieus, realistisch drama. Veel mensen zien de film in eerste instantie met die verwachting, waarbij het script en het acteerwerk zo realistisch mogelijk moet zijn. Je blijft als kijker denken: het moet toch een beetje zijn hoe echte mensen zich gedragen. Showgirls zit meer in de categorie van de mythe. De hyperbolische stijl maakt de film juist uniek voor iets dat in eerste instantie een drama lijkt. Bij comedy, horror, actie en sciencefiction zie je die stijl vaker, maar niet bij een ogenschijnlijk realistisch verhaal.’
Tekst gaat verder onder afbeelding