Abel Vos, 07-02-2021
‘Door dit dagboek leerde ik mijn grootmoeder voor het eerst echt kennen, zonder haar problematiek’
In gesprek met regisseur Sébastien Segers
Het melancholische dagboek van de grootmoeder van regisseur Sébastien Segers vormt de basis voor zijn indrukwekkende 2Doc Talent-film La Mouette. Zij schrijft hierin vooral over haar man, die voor zijn beroep als zeevaarder vaak lang weg was. Sébastien kende zijn grootmoeder voorheen alleen van verhalen. Vaak gingen die over haar alcoholisme. In zijn film gaat hij op zoek naar de hedendaagse persoon naar wie zij destijds schreef: zeelieden die soms maanden van huis zijn. ‘Ik realiseerde me dat achter elke problematiek een verhaal zit.’
Hoe kwam je dit unieke verhaal op het spoor?
‘Mijn grootvader, de hoofdpersoon in deze film, was heel zijn leven kapitein ter lange omvaart. Daarom hield ik mij al een tijd bezig met dit onderwerp en schreef zelfs al een documentaireplan. Toen hij verhuisde naar een zorgcentrum hielp ik bij het opruimen van zijn huis. Daar zag ik een groot, rood dagboek van mijn grootmoeder. Door lekkage was het deels nat geworden. Het boek fascineerde me omdat ik haar nooit heb gekend. Ik wist van verhalen wie ze was, maar daardoor kende ik haar vooral als een alcoholiste die aan de gevolgen daarvan is overleden. Ze had zich ziek gedronken, om het lelijk te verwoorden. Door dit dagboek leerde ik mijn grootmoeder voor het eerst echt kennen, zonder haar problematiek. Zo kreeg ik een beeld van haar aan de hand van vijfentwintig jaar dagboekverhalen. Ik wist gelijk dat mijn film moest gaan over dit perspectief van de zeevaart: een zeevaartvrouw die alleen achterblijft.’
Sébastien Segers (1992, Antwerpen) maakte deze film voor zijn masteropleiding aan het RITCS in Brussel. Hij werkte samen met regisseur Zaïde Bil (1990, Groningen). Met hun productiebedrijf Dokma Film maakten zij eerder de 2Doc Talent-film Memre Yu.