Sterspeler van Oranje: Memphis Depay. Een grote persoonlijkheid waar veel mensen hun eigen mening over hebben gevormd. Met de docu 'Met beide benen' laat regisseur Jessica Villerius verschillende, nieuwe kanten zien van de profvoetballer. Ze volgde Memphis vanaf zijn kruisband scheur in december 2019 tot aan zijn eerste wedstrijd, een jaar later.
Je hebt gezegd dat je niet al te veel van voetbal afweet. Waarom wilde je dan een voetballer volgen?
‘Het ging mij niet om een voetballer, maar het ging mij specifiek om hém. Memphis viel mij tijdens het WK van 2014 al op. Ik keek met vrienden op Bali, hij kwam het veld op en ik zag meteen dat deze jongen een randje had. Soms zie je dat. Al snel bleek dat hij inderdaad een verhaal had, dat kwam toen mondjesmaat naar buiten. Ook werd al snel duidelijk hoe gesloten hij was. Enkele weken na het EK heb ik hem opgezocht in Eindhoven, waar hij toen speelde. Ik vroeg of ik een portret van hem mocht maken de aankomende jaren. Omdat ik eerder Glenn Helder (ex-profvoetballer) had geportretteerd, leek het mij interessant om Memphis helemaal vanaf het begin van zijn doorbraak te volgen. We hadden een mooi gesprek, Memphis was toen negentien jaar. Maar hij vond het te vroeg. Alles moest nu om voetbal draaien en gelijk had hij. Ik pakte mijn verlies, maar ik ben hem daarna met bovengemiddelde interesse blijven volgen. Zijn successen, valkuilen en confrontaties. Ik zag hoe hij miljoenen kinderen inspireert, maar anderzijds ook hoe hij in de knel kwam met mensen die hem niet begrepen.
In december 2019 scheurde hij zijn kruisbanden. Ik las erover in de krant. Een paar dagen later belde hij me op, terwijl ik hem al die jaren niet had gesproken. Of ik misschien zijn herstel wil vastleggen, want: ‘ik ga dit gewoon redden’. Dat inspireerde mij enorm, want ik wist dat hij inmiddels zoveel had meegemaakt. Ik dacht, als hij me toelaat om hem daarop te bevragen, zou ik zomaar eens een andere kant van deze man kunnen laten zien. Daar lag dus mijn uitdaging, maar natuurlijk ook mijn expertise. Ik hoefde niets van voetbal te weten. Daarover gaat de film ook niet. Hij moest wel eens lachen als ik voor de grap zei dat ik niet eens wist wat buitenspel was. Ieder z’n vak, hé.’