Het zijn vaak de meest alledaagse voorwerpen die een inspiratiebron zijn voor designers, en de Monobloc is daarop geen uitzondering. De Franse Designer en fotograaf Pierre Castignola (1995) stond dit jaar op de Dutch Design Week in Eindhoven met zijn tentoonstelling ‘Plastic Fantastic’, waarvoor hij zich liet inspireren door de witte plastic tuinstoel. Wat vindt hij zo inspirerend aan de Monobloc? ‘De stoel is triest en fascinerend tegelijk’.
Wist je dat de Monobloc het meest verkochte meubelstuk op aarde is?
'Ik hoorde iemand eens zeggen dat er meer Monoblocs dan mensen zijn op aarde. Of het waar is weet ik niet, maar het trok wel mijn aandacht.'
Wat is er zo goed aan het design?
'De techniek is heel indrukwekkend, het is lastig om iets uit één stuk te maken. Dat is tevens de reden dat de stoel zo goedkoop is: er hoeft helemaal geen arbeid aan te pas te komen. Veel mensen vinden het triest dat een stoel vooral populair is omdat deze belachelijk weinig kost, maar ik vind het fantastisch. De Monobloc heeft het voor iedereen mogelijk gemaakt om zijn of haar tuintje in te richten.'
Veel mensen haten de stoel. Wat vind jij daarvan?
'Mensen zijn nooit neutraal over de Monobloc: ze haten het of ze vinden het geweldig. Voor mij is het heerlijk dat mensen zo’n sterke mening kunnen hebben over een stoel, als designer werk ik graag op het randje, daar waar het schuurt. Daarnaast projecteert iedereen diens emoties op de stoel. Het doet mensen denken aan de tuin van hun grootouders of aan kamperen in de zomer. Bij de Dutch Design Week vertelde een vrouw me dat de Monobloc haar altijd deed denken aan Saddam Hoessein. Blijkbaar was er niet lang voordat hij doodging een foto gemaakt van hem op een Monobloc stoel, en die foto had heel veel indruk op haar gemaakt.'