Zo vertrouwd als de Dande is, roept hij ook veel vragen op bij de Arubanen. Met de tambu tussen de benen op een veranda of onder de schaduw van de Kwihi boom, gaan ze met elkaar in discussie over de oorsprong van hun inheemse muziek. Is de Dande met zijn aanstekelijke ritme Europees, Afrikaanse of inheems? Heeft het iets spiritueels, iets magisch? Of heeft Dande iets te maken met de religie?
In de slavernijperiode was het verboden om Tambu te spelen en te zingen, maar in het geheim deden de tot slaaf gemaakten het toch. Nu maakt Vicente Ras zich zorgen dat er bij de jeugd niet veel animo meer is voor deze oude traditie. Maar de jongeren gaan door met de Dande, al zetten ze die op een eigen hiphop beat. Het Dande Festival voor jongeren zorgt inmiddels voor de overdracht van de Dande-traditie op de jongeren in de originele stijl.
Dande is altijd een mannenzaak geweest. Sommige mannen denken dat vrouwen de Nieuwjaarszegen van de Dande niet kunnen afroepen. In haar eigen huis zit de 90-jarige grand old lady Tity Tromp trommelend op haar tambu. En elk nieuwjaar opnieuw vertellen drie generaties van de familie Tromp met veel zelfspot het verhaal van de Dande vanuit het vrouwenperspectief.
Regie: Cindy Kerseborn