Niet ‘wie’ maar ‘waar’
‘Iedereen die zegt dat hier een simpele juridische regel voor geldt, moet je wantrouwen’, betoogt Campfens. ‘Er is geen duidelijke juridische regel om dit te bepalen. Neem onze Nederlandse kerkschatten die aan een gemeenschap toebehoren, dat is niet gelijk te stellen aan staatseigendom. Wiens eigendom is het? is eigenlijk niet de juiste vraag, maar: Waar komen de schatten het meeste tot hun recht?
Eigenaar dankzij verjaring
Als bijzonder voorbeeld van de tegenstelling tussen cultuurvoorwerpen als eigendom of erfgoed haalt Campfens een rechtszaak aan over een Chinees Boeddhabeeld waar een gemummificeerde monnik in zit.
‘Dat beeld werd als god aanbeden in een Zuid-Chinees dorp tot het in 1995 gestolen werd en verhandeld is via Hong Kong. Een jaar later is het door een Nederlandse collectioneur aangekocht die niet had onderzocht waar het vandaan kwam’, vertelt de juriste. ‘Later zijn de Chinese dorpsgemeenschappen een rechtszaak begonnen toen ze het beeld herkenden in een documentaire over een tentoonstelling. Op grond van het Nederlandse recht is de claim afgewezen door de rechter. Iemand die het voorwerp een lange tijd bezit en verkreeg, wordt in Nederland vaak als de rechtmatige eigenaar gezien, ongeacht of het gestolen is of niet. In andere landen is dat wel anders; in China kan zo’n religieus voorwerp helemaal niet verhandeld worden. Dit is een voorbeeld dat illustreert dat wanneer je cultureel erfgoed alleen maar ziet als bezitting, dat onvoldoende is. Je voelt dat het niet klopt.’
Tekst gaat door onder afbeelding