Durven we de geschiedenis van de moderne kunst te herschrijven ten gunste van een vrouw? In Alreadymade zet Barbara Visser originaliteit, auteurschap en identiteit op scherp.
Aan wie kunnen we het kunstwerk 'The Fountain' toeschrijven? Om deze serieuze academische discussie draait de documentaire Alreadymade. Die discussie krijgt behoorlijk surrealistische trekjes omdat regisseur Barbara Visser niet kiest voor klassieke interviews, maar de kunsthistorici in een virtuele wereld argumenten laat uitwisselen in de vorm van een avatar. In de chatroom hebben ze de gedaante van een kikker, een paddenstoel of een alien.
Alreadymade volgt Visser wanneer ze probeert om met de weinige foto’s die er zijn van Von Freytag, haar lichaam met de computer te reconstrueren. De schitterende, maar soms ook haperende digitale techniek wordt de metafoor voor de last die het leven óók was voor Dada-barones Elsa von Freytag–Loringhoven. Maar dan vindt Visser het enige bewegende beeld dat bekend is van de kunstenaar: een fragment uit een stille dramafilm uit 1920, waarin ze zichzelf vertolkt: een excentrieke, brutale, onbeheerst vrolijk dansende vrouw, misprijzend bekeken door haar omgeving.
Regie: Barbara Visser
Omroep: VPRO
Producent: Tomtit Film