De kindsterretjes van vroeger
Kalverboer ziet momenteel bij jonge kinderen en pubers dat ze veel stress ervaren. ‘Die druk wordt bepaald doordat ze in alles de lat hoog leggen. Niet alleen in hoe ze zich op social media presenteren, maar ook hoe ze het op school doen.’ Hierbij moeten we volgens haar de rol van de ouder niet onderschatten. ‘Zo’n vijftig jaar geleden nam het huishouden meer tijd in beslag omdat er bijvoorbeeld geen wasmachine was, waren de gezinnen groter en voedden kinderen elkaar ook op. Dat is nu niet meer zo en zorgt voor meer druk. Dat ene kind dat er komt, moet wel het perfecte kind zijn.’
De film deed haar ook denken aan de kindsterretjes van vroeger. ‘En daar is het over het algemeen niet goed mee afgelopen. Wat je nu ziet is dat er veel onbekende kinderen in de aandacht staan. Onze samenleving is natuurlijk ook ontzettend veranderd, net als onze opvatting van privacy.’ Kalverboer zegt dat het lastig is om de impact te meten van op deze manier in de aandacht staan, omdat we er nog maar weinig over weten. ‘Het is een eenzijdige manier van aandacht, omdat het allemaal gericht is op zo goed en zo mooi mogelijk.’
Tegelijkertijd maakt ze zich niet alleen maar zorgen als ze de film bekijkt. In 2016 deed ze een kinderrechtentour door Nederland en liet 1400 kinderen een vragenlijst invullen over hun kwaliteit van leven. Een paar honderd kinderen zeiden meer aandacht van hun ouder te willen. ‘In de film zegt een ouder dat hij het moeilijk vindt om contact te hebben met zijn dochter. Dit is natuurlijk wel een manier om aandacht te geven. Dat ligt anders als er echt een soort businessmodel aan ten grondslag ligt en je moeder ook je manager is. Dan wordt er voortdurend geschakeld tussen de ene en de andere rol.’
Tekst loopt door onder de afbeelding.