In de korte documentaire Wolkenzusje worstelt Kess met een dilemma: hoe praat je op je nieuwe school over je overleden zusje? Vertel je het gelijk aan de hele klas, of nog niet? Marieke de Boer komt dit dilemma als kindertherapeut vaak tegen. ‘Kinderen willen gewoon zichzelf zijn. Kess wil dat haar nieuwe klasgenootjes met haar omgaan om wie zij is en niet omdat haar klasgenootjes haar zielig vinden.’ Om die afweging te maken is het volgens de Boer altijd goed om je eigen gevoel te volgen. ‘Iedereen zet die stap op zijn eigen manier. De een is heel open en vertelt het gelijk aan de hele klas, de ander wacht daar liever mee.’
De ouder speelt daarbij ook een belangrijke rol. Soms vertellen ouders het aan een mentor zonder overleg met het kind. De Boer: ‘Dat voelt voor mij niet goed. Je moet altijd goed luisteren naar een kind en vragen wat hij of zij het liefste wil. Het is helemaal niet erg als een kind het nog niet wil vertellen. De stap van de basisschool naar de middelbare school voelt voor kinderen als een nieuw begin. Op die leeftijd speelt ook de pubertijd mee, waarin je druk bent met het bepalen wie je bent.’ De kindertherapeut zou graag aan Kess willen meegeven dat ze altijd haar gevoel en hart moet volgen in alles wat ze wil doen. ‘Misschien is er wel één vriendin met wie ze het wil delen, dan kan dat genoeg zijn. Als het voor haar maar goed voelt.’
Tekst gaat verder onder afbeelding