Close Up

Winy Maas - Under Tomorrow's Sky

AVROTROS

Volgens architect Winy Maas van architectenbureau MVRDV moeten er veel, heel veel mensen in de stad van de toekomst kunnen wonen.

Mensen moeten niet in saaie wolkenkrabbers, maar in luchtige, verticaal gestapelde 'dorpen', te midden van veel groen wonen. Jan Louter volgde de dynamische architect vanaf 2018 bij enkele grote projecten in Nederland en Azië. We zien hoe Winy Maas de blik onvermoeibaar op de toekomst gericht houdt en zijn visie stapje voor stapje verwezenlijkt, ook wanneer opdrachtgevers tegenstribbelen.

Regie: Jan Louter

‘Hij reduceert veel minder dan andere architecten en hij zet altijd hoog in’

In gesprek met Boaz Ebbers

Tekst: Martha Bulten

Winy Maas is een grote aanwinst voor het wereldwijde architectuurlandschap. Voor de docu ‘Under Tomorrow’s Sky’ volgde regisseur Jan Louter Maas tijdens meerdere bezoeken bij opgeleverde projecten waar Maas met trots naar kijkt. Door de tientallen projecten waar hij bij helpt ziet de kijker hoe hard het architectenleven kan zijn. Afwijzingen komen vaker voor dan successen. Volgens Maas is hoogbouw de toekomst en daarbij is experimenteren key. Wat vindt de jonge generatie bouwkundigen daarvan? 2Doc gaat in gesprek met Boaz Ebbers (2000), student Bouwkunde.

Hoe leerde je Winy Maas kennen?
‘Ik heb het architectenbureau 'MVRDV' leren kennen via school en stage. Tijdens een excursie ben ik ook in het hoofdkantoor geweest in Rotterdam. Daar heb ik wel de schaal van het bedrijf en de onwerkelijkheid van de projecten leren kennen. Het is enorm groot.’

Wat maken zijn ontwerpen uniek volgens jou?
‘Er zitten in de projecten letterlijke concepten in verwerkt. Vaak is het zo met architectuur dat ze alleen het symbool overhouden en dat er niet heel veel terecht komt van het oorspronkelijke plan. Winy werkt altijd met een heel sterk concept en dat maakt hem een goede architect. Hij reduceert veel minder dan andere architecten en hij zet altijd hoog in. Die combinatie maakt het werk van MVRDV zo mooi. Zo groot, dat je het bijna niet kan geloven.’

Wat vond je van de film?
‘Ik verbaasde me dat hij heel normaal was. Hij ging niet met privéauto’s overal heen. Hij zat zelfs in de trein. Ik dacht eerst dat er bij MVRDV mensen werkten die problemen opzochten om ze vervolgens zelf op te lossen. Waarom zou je anders zo ingewikkeld bouwen? Maar ik kwam er door de documentaire achter dat MVRDV moeilijke opdrachten krijgt, omdat zij die problemen kúnnen oplossen en het kúnnen realiseren. In de film was hij op een gegeven moment een beetje geïrriteerd, maar dat mocht ook wel. Zijn project werd helemaal aan afgekraakt. Hij hield zich heel koel. Hij is ook absoluut niet arrogant en wat dat betreft is hij een bijzonder persoon.’

'Ik kwam er door de documentaire achter dat MVRDV moeilijke opdrachten krijgt, omdat zij die problemen kúnnen oplossen en het kúnnen realiseren'

Boaz Ebbers

Maas’ stijl is stedelijk en experimenteel. Is dat ook jouw stijl?
‘Ik weet niet of het mijn stijl is, maar ik vind het wel mooi wat hij maakt. Bijvoorbeeld dat ontwerp van de Valley op de Zuidas. Het contrast met de gevels is supergoed bedacht. Hoe hij ook werkt met groen, vind ik ook erg mooi.’

Jij bent bijna klaar met de studie Bouwkunde. Stel dat jij bij MVRDV zou werken, aan wat voor een project zou je dan willen werken? 
‘Ik vind het Boijmans van Beuningen-project wel één van de mooiste werken. Ik had daar wel aan mee willen werken. Het project was technisch gezien erg lastig om te realiseren. Daar hebben zulke grote spelers aan mee geholpen. Het is zo’n gedurfd ontwerp dat ik bijna niet kan geloven dat het er staat, want het is zo moeilijk te realiseren. In de film zei Maas dat hij voor ogen had dat dat gebouw de stad weerspiegelt: je ziet jezelf en de stad. Dat is volgens mij ook gelukt.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding

'In mijn ogen is Winy Maas een pionier en inspireert hij kleinere architecten die het dan gaan creëren op kleinere schaal, zodat het ook meer betaalbaar wordt'

Hij pleit voor veel hoogbouw, jij ook? Is dat 'sociaal'? 
‘Dat is de kunst van hoogbouw. In een normale flat kom je alleen elkaar tegen als je toevallig samen in de lift staat. Dat is de enige interactie. Als je in de Valley woont, lijkt het heel makkelijk om te praten met je onderburen, als je dat zou willen. Volgens Maas is het de toekomst om ‘open hoogbouw’ te bouwen, want mensen moeten met elkaar blijven communiceren. En dat doe je door openheid te creëren. Betaalbaarheid is vraag twee. In mijn ogen is Winy Maas een pionier en inspireert hij kleinere architecten die het dan gaan creëren op kleinere schaal, zodat het ook meer betaalbaar wordt.’

Waarom bewonder je Winy Maas?
‘Ik vind de grootte van zijn projecten en de invloed die hij heeft ten opzichte van hoe hij is als persoon heel interessant. Deze film heeft mij wel anders naar MVRDV laten kijken en ook naar Maas. Ik dacht dat hij een arrogante, hoge pief was, maar hij is het tegenovergestelde.’

'Ik dacht dat hij een arrogante, hoge pief was, maar hij is het tegenovergestelde'

Boaz Ebbers

Meer docu's over architectuur