In de film laat je de acteurs op ongewone plekken in het operagebouw, zoals de kleedkamers en foyer, scènes uit de opera naspelen. Waarom heb je daarvoor gekozen?
‘Er was natuurlijk geen publiek en het gebouw was helemaal leeg, net als de stad erbuiten. Ik vond dat een mooi gegeven en wilde kijken of ik de muziek uit de opera samen kon laten komen met de realiteit. Het was mijn wens om de emotionele lading van de opera te koppelen aan de heftige omstandigheden die corona in de maatschappij met zich meebracht. Ik heb stukken uit de voorstelling gezocht die daarbij zouden kunnen passen en de aria’s van het podium ‘afgehaald’, want ik wilde iets anders maken dan de videoregistratie die al werd gemaakt. Zo opent de documentaire met Susanna die zingt over een stille wereld in een donkere foyer met allemaal lege champagneglazen op de bar. Ik denk dat muziek van vroeger nog steeds kan gaan over wat er nu gaande is en dat de emotionele lading van muziek je ergens doorheen kan helpen.’
En wat zegt deze vormkeuze over jou als maker?
‘Mijn films gaan vooral over mensen die met een bepaalde gedrevenheid iets doen. Bij ‘Crazy Days’ is dat het maken van een operaproductie, bij ‘De Spelende Mens’ de overgave van de mens in het spel. Een nieuwe documentaire die ik nu maak, gaat over mensen die zich inzetten voor de natuur. Ik merk dat mijn films de laatste jaren een iets zwaardere toon krijgen, maar ik wil wel altijd een bepaalde lichtheid behouden. Ik vind het dan ook leuk om filmische oplossingen te bedenken binnen het documentairegenre, zoals ik heb gedaan met de geënsceneerde muziekscènes in deze film. Op die manier voeg ik een filmische laag toe aan de realiteit in de documentaire.’
Is er een scène waar je het trotst op bent?
‘Ik ben het trotst op de laatste muziekscène. Die was behoorlijk ingewikkeld met veel zangers, microfoons en iedereen die door elkaar heen beweegt. Daarnaast ben ik blij dat het gelukt is om zo snel bij iedereen het vertrouwen te winnen en dat iedereen zich heeft opengesteld ondanks alle coronabeperkingen. Heel veel kon niet, maar uiteindelijk hebben we toch veel voor elkaar gekregen.’
‘Crazy Days’ was genomineerd voor een Gouden Kalf op het Nederlands Film Festival 2021.