Hoe heb je Tim ontmoet?
‘Ik ging ter voorbereiding van de documentaire mee als begeleider op een zomerkamp voor hoogbegaafde kinderen. Ik was op zoek naar een hoofdpersoon in de basisschoolleeftijd. Maar toen ontmoette ik Tim, die ook een begeleider was. Hij organiseerde een wildplukwandeling en wist alles over dingen die de kinderen vonden in het bos: wat het was, hoe oud het was, hoe je het kon gebruiken. Ik was nieuwsgierig: hoe weet hij dit allemaal? Toen ontdekte ik dat hij al twee jaar thuis zat en niet naar school ging, maar wel heel veel tijd in de natuur doorbracht. Ik vond dat een interessant contrast.’
We zien tranen in de ogen van de moeder van Tim als ze vertelt over het moment waarop hij niet het klaslokaal in wil. Hoe belangrijk vind je dat moment in de film?
‘Die scène raakt me nog steeds, ook al heb ik het eindeloos vaak gezien. Er spreekt wanhoop uit: ‘Ja, mijn kind moet naar school vanwege de leerplicht, maar alles zegt in mij: dit is niet goed.’ Als ouder zit je tussen twee vuren: het beste voor je kind willen, maar ook mee moeten doen aan de regels. Er kunnen ook nog andere moeilijkheden zijn voor ouders. Om allerlei extra onderwijs- en ondersteuningskosten vergoed te kunnen krijgen moet iets als een beperking worden aangemerkt, en dat is op dit moment niet zo bij hoogbegaafdheid.’
Tekst gaat door onder afbeelding