Malou Wagenmaker 17 april 2022
Dr. Marie-Aude Baronian is schrijver, filosoof en universitair hoofddocent Film en Visuele Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd op het gebied van mode en diaspora in film en filosofie . Voor 2Doc.nl bekeek zij de films van makersduo Sarah Blok en Lisa Konno. Wat viel haar op aan het gebruik van mode in de documentaire ‘Henk’?
Verkleed jezelf zijn
'Er zitten verschillende lagen in de film. Het gaat onder andere over migratie, de koloniale geschiedenis van Nederland en traumatische ervaringen. De kleding waarin Henk in de documentaire verschijnt heeft een temporele functie: het brengt het verleden samen met het heden. Ik zie een link tussen discplacement (je niet op je plek voelen) en migratie. Een term die ik vaak gebruik en die ook bij dit verhaal past, is in-betweenness. Henk woont nu in Nederland, maar Suriname is ook nog steeds bij hem.
De rol van mode in de documentaire is heel relevant. Het is een vorm van performing identity: een manier van Henk om zichzelf opnieuw uit te vinden. Mode is een krachtig medium om jezelf te kunnen zijn en jezelf te uiten. Het gaat aan de ene kant over trouw aan jezelf zijn, maar ook over jezelf opnieuw uitvinden. Henks zussen vertellen hoe hun moeder soms opeens met een pruik en hoge laarzen in de deuropening ging staan: dat geeft ook aan hoe kleding een manier kan zijn om met je identiteit te spelen.
In de documentaire zit realiteit en fantasie. De momenten waarop Henk ‘verkleed’ is, voelen als een droomwereld en roepen de vraag op: zijn we in zijn hoofd of herinnering? Hoewel deze ‘fashionscènes’ heel geënsceneerd zijn, komt Henk over alsof hij zichzelf is. De makers hebben hem niet ‘aangekleed’, dat is het niet; ze transformeren hem niet in iemand anders, maar laten door mode zien hoe Henk eigenlijk is. Het is niet gek om hem in de spectaculaire, speelse outfits te zien, want zo is hij ook zelf. Hij zegt dat hij geen kunstenaar of rolschaatser meer hoeft te zijn, maar je voelt tegelijkertijd dat de fantasiescènes waarin hij dat wel is, dat heel bevrijdend voor hem is. Ook wil Henk niet te veel over zichzelf vertellen. De kleding neemt dat over en vertelt het voor hem, als een accessoire op zijn persoonlijkheid.'