Van der Wiel: ‘Ik ben erg gecharmeerd van de films van Gianfranco Rossi. Zijn films Fuocoammare en Notturno betekenen veel voor me. In de documentaire Fuocoammare (2016) volg je Samuele die woont op Lampedusa, een belangrijke tussenstop voor mensen op zoek naar een beter leven in Europa.
Ik vind deze poëtische documentaire prachtig qua sfeer. De filmmaker draait in zijn film eigenlijk om het onderwerp, de vluchtelingenproblematiek, heen. Je krijgt daardoor het effect van de problematiek mee, maar dan bezien vanuit het alledaagse leven van een bewoner, op een indirecte manier.
Het narratief ontbreekt grotendeels in deze film. Ik vind het knap hoe hij zijn films nog steeds boeiend kan houden. Dit doet hij door kleine momenten te kiezen waar verwondering in zit, of een bepaalde schoonheid. Hij verbindt de scènes met veel poëzie en verbeeldingskracht.
In mijn films houd ik er ook van om deze grens op te zoeken, dat heb ik bij De hoeder het meest geprobeerd. Ik probeerde interessante scènes te draaien en die inhoudelijk aan elkaar te verbinden, zodat je geboeid blijft zonder te veel gedreven te worden door een plot. Ik vind het supermooi als dat lukt in films. Dat je ergens helemaal in kan worden gezogen, puur omdat het beeld fascinerend is.’