De dood van haar oma was het begin van dit uit de klauwen gelopen afstudeerproject. “Toen ik haar garderobe aan het opruimen was, kwam ik erachter dat we veel meer raakvlakken hadden dan ik dacht”, vertelt de oud-modestudent. “Maar ik zag haar als ‘oma’ dus heb het eigenlijk nooit veel met haar gehad over de dingen die haar bezighielden toen ze mijn leeftijd had.”
Nu heeft ze dit lang en breed goedgemaakt met generatiegenoten van haar oma; Mathilde en Elsje, twee van de hoofdpersonen in de documentaire, zijn inmiddels goede vriendinnen van haar geworden. Voor Dijkhorst is dit namelijk meer dan een goed lopend kunstproject. Ze heeft zichzelf als doel gesteld om twee generaties, die op eerste gezicht ver van elkaar af staan, dichter bij elkaar te brengen.
Paradepaardjes
Dertig door de tijd getekende gezichten kijken je indringend aan wanneer je het boek openslaat. Allen met een eigen verhaal en allen staan midden in het leven, ook al is een aantal van hen inmiddels overleden.
Kort geschreven tekstjes en vier foto’s die de passies van deze personen vangen, geven achtergrond bij de fraaie zwart-wit portretten. De ‘paradepaardjes’: Mathilde (70), Elsje (68) en Herman (58) vroeg Dijkhorst om mee te werken aan de documentaire. Het lijkt niet eenvoudig om excentrieke ouderen te vinden die mee willen werken aan zo’n project, maar Dijkhorst plukte ze in veel gevallen gewoon van straat. “Elsje zag ik bijvoorbeeld staan bij de visboer. Ik dacht meteen: ‘Dit is een Youngster’, vervolgens heb ik de hele dag bij haar thuis gezeten en gepraat”, vertelt ze.