Je spaart hem nergens.
‘Nee, maar dat heeft hij bij mij ook niet gedaan. Als hij iets niet goed vond, zei hij dat direct. Daardoor hebben we deze documentaire wel echt samen gemaakt. Hij heeft zelf ook films geregisseerd en is voor zijn werk altijd bezig met hoe mensen op hem reageren, dus soms deed hij ook wel dingen omdat hij wist dat dat goed zou werken. Maar zoals je hem ziet in de documentaire, zo is hij wel echt.’
Je hanteert een onorthodoxe interviewstijl. Heb je dit van tevoren uitgedacht?
‘Ja, in de film stelt Stefano bijvoorbeeld voor om samen te gaan boksen omdat dat mijn favoriete sport is en toen dacht ik: dan wil ik daar direct een interview aankoppelen. Boksen betekent namelijk veel voor mij en het staat naar mijn idee ook gelijk aan theater; het anticiperen, reageren, juist timen en het incasseren dat moet je ook allemaal doen in theater. Dat Stefano door de uitputting breekt tijdens dat gesprek werkt heel goed. Verder wilde ik in de documentaire graag met hem in gesprek gaan zoals ik dat ook in het dagelijks leven zou doen.’
Wat is je favoriete moment uit de film?
‘Ik vind de scène in de tram heel kenmerkend waarin hij zegt: ‘als ik een blauwe poncho had gedragen hadden jullie geen film over mij willen maken’. Dat laat voor mij zien hoe bewust hij is van alles om zich heen. En er is nog een scène in een tram waarbij hij gepassioneerd spreekt over zijn vak, dat vind ik persoonlijk heel vet.’
Ik denk dat de kijker wel met een bepaald beeld van Stefano deze documentaire instapt. Wat wil je de kijker meegeven?
‘Heel cliché, maar: ‘never judge a book by its cover’. Ik liet mij eerst ook beïnvloeden door wat mensen over Stefano zeiden, dat alles een act zou zijn, terwijl ik na een gesprek met hem gevoerd te hebben direct door had dat dat niet waar was. Ik hoop gewoon dat de kijker hem zal zien voor wie hij is.’