Was je niet bang dat je documentaire saai zou worden omdat je geen gebeurtenissen had om te volgen?
‘Ja, dat vond ik heel spannend. Ook omdat ik de verhalen van de machinisten heel respectvol wilde weergeven en hen bijvoorbeeld niet naar de plek van de aanrijding wilde brengen of een praatje plaatje wilde doen. Het concrete idee voor die mooie landschappen ontstond toen ik het boekje van Joos, de vrouwelijke machinist in de documentaire, in handen kreeg. Zij had al een boek gemaakt over dit onderwerp en had hier vooral gedichten en foto’s met cinemascope afmetingen in geplaatst. Ik vroeg haar waarom ze dat had gedaan en ze antwoordde dat ze door al die landschappen rijden het mooiste aan haar werk vond. Dit hoorde ik later ook bij de andere machinisten die ik sprak terug. Dat vond ik een goed uitgangspunt, al die prachtige landschappen en dan gebeurt daarin ineens iets bevreemdends en je kunt er niet aan ontsnappen.’
Je maakt heel duidelijk gebruik van visual effects, dat wordt niet zo vaak gedaan in documentaires. Waarom heb je hiervoor gekozen?
‘Ik vond het een leuke uitdaging om visual effects in mijn documentaire te gebruiken. Daarbij wilde ik ook iets in mijn documentaire hebben dat bevreemdend zou voelen. Het mocht niet te veel afsteken tegen de landschappen, maar moest er ook niet in thuishoren. Toen kwam iemand van de visual effects-klas op het idee om een glazen boom te maken; iets onnatuurlijks en dreigends dat het onontkoombare van zo’n aanrijding visualiseert.’
Hebben de machinisten de film al gezien? En zo ja, wat vonden ze ervan?
‘Ze waren er heel blij mee. Ze vonden dat het respectvol gemaakt was en dat er recht werd gedaan aan hun verhaal. Ik vond het heel spannend om de film aan hen te laten zien, dan is het heel fijn om deze reacties te krijgen.’
Hoe kijk jij op het project terug?
‘Het was echt een experiment voor mij. Ik wilde iets maken met een diepere laag over geluk en dat abstracter was dan de films die ik hiervoor had gemaakt. Het is niet op alle vlakken gelukt, maar ik ben heel blij dat ik en de crew nieuwe dingen hebben geprobeerd.’
Ben je al met iets nieuws bezig?
‘Ja, ik ben met mijn afstudeerfilm bezig. Dat wordt een hele persoonlijke film, die gaat over hoe ik terugkijk op mijn jeugd in een christelijke bubbel en wat er gebeurt nu deze barst. Die film zijn we nu aan het editen. Dus ik heb nu af en toe een mental breakdown, maar goed, dat hoort bij montage. Tegelijkertijd vind ik de montage het leukste van het maakproces. Tijdens de voorbereidingen en het draaien heb ik veel spanning en in de edit moet je loslaten en dan durf ik ook te experimenteren. Met de documentaire over machinisten stond ik zo onder spanning dat ik me had voorgenomen bij mijn volgende film meer te genieten. Dat is nu gelukt, gelukkig.’