Wat waren de uitdagingen tijdens het maakproces?
‘Ik wist niet waar m’n film over moest gaan toen ik eenmaal in de montage zat. Ik had geen filmplan gemaakt en ik miste het contact met medestudenten en de bezoeken aan school heel erg door de lockdown. Ik kreeg geen creatieve input en werd onzeker: wie zit er nu te wachten op deze film? Toen kreeg ik de mentale breakdown die ik bij elk project een keer heb. Om daaruit te komen heb ik contact opgenomen met Irene Lagendijk (regisseur van May Divorce Be with You); zij heeft ook een documentaire gemaakt over haar ouders en zij wist precies waar ik tegenaan liep en bood een objectieve blik op mijn documentaire. Ze heeft me geholpen met bepalen wat belangrijke scènes waren en wat ruis was. Zo kwam ik weer uit m’n dip.’
Wat is uiteindelijk de rode draad van jouw documentaire geworden?
‘De verandering in m’n moeders zelfbeeld door de borstamputatie. Mijn eerste reactie toen ik hoorde dat mijn moeder haar borst gedeeltelijk of helemaal moest laten weghalen, was: ‘natuurlijk doe je dat’. Want ik zag direct flitsen voor me van een leven zonder mijn moeder. En ik dacht: na de operatie laat je de boel opvullen en dan ben je klaar. Dat bleek niet zo makkelijk te gaan. Mijn moeder kreeg een ontsteking en heeft daardoor een jaar zonder borst gelopen, hierdoor werd ze heel onzeker. Dat vond ik confronterend om te zien. Je denkt dat onzekerheid over je lichaam een tienerissue is, maar nu stond ik tegenover een 55-jarige vrouw die overgehaald moest worden om geïnterviewd te worden voor de spiegel. Dit terwijl ze eerst zonder veel nadenken uit de kleren ging voor de fotoshoot aan het begin van de documentaire.’
Wat vond je moeder van de documentaire?
‘Ze vindt het mooi geworden en is heel trots op het resultaat. Tijdens Pasen heb ik een première gehouden voor mijn zusje, haar vriend, mijn moeder en stiefvader. Mijn stiefvader vond het eerst niks dat ik constant aan het filmen was, maar na de vertoning belde hij me op terwijl ik in de trein zat en zei: ‘ik wilde even laten weten dat ik het heel mooi vond’. Daar moest ik heel hard door huilen, alles kwam eruit. Ik deed dit project niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn familie en voor mama. Ik wilde heel graag dat zij het mooi zouden vinden. Dat is gelukt.’