Was het moeilijk om Axel te interviewen over z’n verleden?
‘Ja, het was heel spannend. Hij wil namelijk niet op alles even diep ingaan. Hij zit in een soort herstel- en verwerkingsproces en ik was bang dat mijn vragen wonden zouden openhalen. Maar aan de andere kant wil je als maker ook een waarachtig beeld neerzetten van je personage, dus we moesten het er wel over hebben. Uiteindelijk vind ik dat hij heel open is geweest.’
Je spreekt Axel en zijn zoons altijd apart. Waarom laat je hen niet direct in gesprek gaan?
‘Daar dacht ik pas aan toen de film al af was. En ik wilde die relatie ook gewoon laten zien zoals ‘ie is en er niet meer van maken. Ik wilde laten zien hoe ingewikkeld het is om naar elkaar toe te groeien als iedereen met onuitgesproken verlangens rondloopt. Want dat is wat ik zag. Een vader die goedkeuring zoekt, maar niet per se vraagt naar wat zijn zoons nodig hebben en vice versa.’
Zijn er nog dingen waar je wakker van hebt gelegen tijdens het draaien?
‘Ik heb veel wakker gelegen over de interviews. Het waren allemaal heel gevoelige onderwerpen en ik moest ook rekening houden met dat Axel en zijn zoons goede banen hebben, dus dan kun je ook niet alles bespreken. Daarbij zijn de zoons ook bekend, dus ik kan ook niet goed inschatten of dat dan nog extra aandacht voor de film zou opleveren.’
Wat vind jij het mooiste moment uit de film?
‘Als Montell en Axel elkaar tegenkomen op de gang en dat Axel dan aan hem vraagt of hij wel gegeten heeft. Het raakte mij omdat die scène een gekke mix van aandoenlijkheid en onkunde in zich heeft. En ik had ook erg op zo’n moment gehoopt, een moment waarop Axel zorg zou dragen voor zijn volwassen zoons.’