En toen ging je naar dat familiehuis. Wat trof je aan?
‘Toen ik het zag, dacht ik: wat is dit? Het huis was volledig verwaarloosd. Zo zonde, maar ik realiseerde me ook dat mijn nani geen afscheid kon nemen van dat huis. Het is de laatste tastbare herinnering die ze heeft, maar ze kan er ook niet meer voor zorgen. Dan is het resultaat een verwaarloosd huis.’
Waarom werd dat huis belangrijk in Memre Yu?
‘Zoals mijn grootmoeders band met dat huis is, is ook haar connectie met het land. Die band is, net als het huis, aan het verwaarlozen. Als je op een nieuwe plek gaat wonen, verdwijnt er veel van de plek die je achterlaat. Dat is ook wat het nieuwe land van je eist. Soms staan we er te weinig bij stil dat mensen die emigreren ook iets achterlaten. Op dit moment wordt het huis gesloopt en ik zie dat dat heel veel met mijn familie doet.’
Tijdens de documentaire zien we eigenlijk alleen het huis in Suriname, niets van het land. Waarom is dat?
We wilden onszelf die beperking opleggen. Alle herinneringen die mijn oom en tantes hebben, spelen zich af in en rondom dat huis. Je wordt bij een land als Suriname al snel verleid door het exotisme, maar daar gaat onze film niet over. Onze film gaat over het huis en waar dat symbool voor staat.’