Maartje Bakers (1975) studeerde af aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek, maar merkte al snel dat ze de actualiteit niet zo interessant vond en liever naar tendensen in de maatschappij kijkt. In haar Teledoc Campus-documentaire Personae, genomineerd voor een Gouden Kalf voor beste korte documentaire, toont ze hoe vrouwen zich ’s ochtends transformeren tot het personage dat ze tonen aan de wereld.
Waarom koos je specifiek voor dit onderwerp?
‘Ik realiseerde me op een gegeven moment dat er maar één moment op de dag is waarop ik egoloos ben; dat is wanneer ik wakker word. Ik merkte dat mijn uiterlijk naarmate ik ouder werd steeds meer een constructie werd. Ik heb corrigerend ondergoed gekocht en in m’n gedachten knip ik mijn onderkin eraf. Dat ik zo bezig was met mijn uiterlijk vond ik een raar gegeven, want ik wil juist meer gewoon “zijn” wat ik probeer te bereiken door te mediteren. Ik besefte dat ik en veel andere mensen, met name vrouwen, vooral met ons uiterlijk bezig zijn om een bepaald beeld van onszelf aan de ander te kunnen presenteren. We laten ons voorkomen in grote mate bepalen door wat anderen van ons denken. Het is een heel paradoxaal gegeven dat je jezelf transformeert om “jezelf” te worden.’
Waarom heb je voor zes totaal verschillende vrouwen gekozen?
‘Om te laten zien dat, wie we ook zijn, we allemaal bezig zijn om onszelf te verstoppen achter make-up en ongemakkelijke kleding. Als die vrouwen in de spiegel kijken, kom je bijna in hun hoofd terecht en zie je welke eisen ze aan zichzelf stellen van hoe ze eruit moeten zien.’
Wat vond je het verrassendst aan het maakproces van deze film?
‘Dat de meeste vrouwen gewoon echt sliepen toen we ze ’s ochtends kwamen filmen. We hadden van de vrouwen hun sleutels gekregen of we logeerden bij hen zodat we “ongemerkt” zouden kunnen filmen. Ikzelf zou twee nachten niet slapen van het idee dat er een cameraploeg bij mij zou langskomen. We hadden wel hele goede kennismakingsgesprekken gehad met alle vrouwen. Bij iedereen zaten we na een half uur al op hun slaapkamer en lagen we zo op bed te kletsen over het leven. We zaten heel snel op een intiem niveau. Dat zal aan hebben bijgedragen dat ze nog sliepen als we kwamen draaien, ik zag dat in ieder geval als een compliment voor ons werk.’
Tekst gaat verder onder afbeelding