Hoe plaatst u het racisme dat door de slavernij is doorgesijpeld in onze maatschappij?
‘De denkbeelden die tijdens de slavernij over zwarte mensen zijn gecreëerd, bestaan inderdaad nog steeds, racisme zit in onze maatschappij. Alleen moet je daarbovenop niet zeggen dat alle witte mensen superieur waren in die tijd. Het was een kleine elite die van de slavernij profiteerde. Misschien dat uiteindelijk meer mensen van die rijkdom hebben geprofiteerd, maar de emancipatie van zwarte mensen en het gros van de witte mensen begon pas na de Tweede Wereldoorlog. Toen pas kregen we de WW, het ziekenfonds en mochten mensen gaan studeren op kosten van de overheid. Hierdoor hebben we een grotere middenklasse gekregen. Dus de emancipatie is voor veel witte mensen ook pas net begonnen. Als je er op deze manier naar kijkt, kun je zeggen: ‘dit is de emancipatie van ons allemaal’.’
Wie moet er volgens u wel verantwoordelijk gehouden worden voor de slavernij en de gevolgen daarvan?
‘Het is te abstract om te zeggen: ‘het witte volk’. We moeten kijken naar instituten die door de tijd heen blijven bestaan: de Nederlandse regering, kerken, grote bedrijven en bepaalde families die al generaties lang macht en vermogen hebben. Ik snap de antiracismebeweging die witte mensen aansprakelijk stelt wel, maar ik kan daar niet achter staan.’
Toch zie je bij verschillende groepen een connectie met een raciale identiteit. In de extreme vorm bij witte superioriteitsdenkers, maar misschien op een andere manier ook bij hashtags als #BlackGirlMagic. Hoe kijkt u daarnaar?
‘Ik maak een onderscheid tussen mijn kleur en mijn afkomst. Ik ben heel happy dat ik Antilliaans ben, ik zou niets anders willen zijn. Ik stel Antilliaans alleen niet gelijk aan Black Men Magic, bijvoorbeeld. Als ik denk aan Antilliaans, dan denk ik ook aan de Indiase, Javaanse, Europese en Chinese Antillianen. Ik verzet me tegen racisme, rasdenken en doe iets aan anti-zwart racisme, maar dat doe ik niet tegenover witte personen in het algemeen. Ik ben altijd specifiek in tegen wie ik mij verzet. Want wat voor een daadwerkelijke macht heeft een witte keyboard warrior die uit een achterstandswijk komt en in de bijstand zit?’
Tekst gaat verder onder afbeelding